Forbrukerombudet vil fjerne mobillås

Forbrukerombudet vil fjerne mobillås

Mener mobiltelefoner med operatørlås bryter med konkurranseloven.

En ny rapport fra Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO), har tatt for seg mobilmarkedet i Norge. Konklusjonen er at markedet er lite oversiktlig for kunden, og praksisen med operatørlås er et av elementene som ses på som kritikkverdig.

- Operatørlås er i utgangspunktet en helt unødvendig tjeneste, som begrenser valgfriheten til forbrukerne, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukerombudet til Computerworld.

Låsen innebærer at telefonen ikke vil fungere dersom du setter inn et sim-kort fra andre operatører, og at den må låses opp ved å taste inn operatørlåskoden før det er mulig å bytte mobiloperatør. Dersom du vil gjøre dette før bindingsperioden er over, vil det koste deg penger i form av et bruddgebyr.

Dersom du i tillegg har kjøpt en telefon med bindingstid på abonnementet, vil det i praksis si at du er dobbelt bundet til mobilselskapet sitt.

- Mange vet ikke at de får både bindingstid og operatørlås når de kjøper en mobil. Dette kan bli en veldig dyr kombinasjon, mener Øverli.

Skader konkurransen

Nå har Forbrukerombudet og Forbrukerrådet sammen bedt Konkurransetilsynet se på saken, siden de tror operatørlåsing kan være i strid med konkurranseloven.

- Operatørlås gjør det vanskeligere å bytte mobilselskap, og dette mener vi kan være skadelig for konkurransen i markedet, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet, Petter Ravne Bugten.

Han forteller organisasjonen tidligere har vært i dialog med mobiloperatørene for å gjøre det enklere å låse opp telefonene.

- Kan forandre markedet

Kommunikasjonssjef hos Netcom, Øyvind Vederhus, mener et eventuelt forbud vil kunne forandre markedet dramatisk.

- Det vil kunne føre til at mobiloperatører som Netcom og Telenor ikke vil være interessert i å subsidiere telefoner. Det spørs om mange kunder også hadde vært misfornøyde med dette, sier han.

Vil forholde seg til forbud

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, presiserer at de gir kundene mulighet til å velge i hvilken grad de vil ha binding.

- Vi er opptatt av hva som er best for kunden, og er usikre på om dette er utgangspunktet for kritikken vi får, mener han.

Han sier likevel selskapet vil forholde seg til et forbud om det skulle komme.

- Vi forholder oss alltid til de gjeldende bestemmelsene, presiserer han.

Konkurransetilsynet vil nå se nærmere på situasjonen i mobilmarkedet. Samtidig oppfordrer de forbrukerne til å være våkne og aktive i markedet, skriver tilsynet i en pressemelding.

Les om: