Foto, smart og prat smelter sammen

Foto, smart og prat smelter sammen

Samsung spleiser foto og smartdingser. Det kan åpne for helt ny produkttype.

En ny kjempeavdeling hos en elektronikkjempe er interessant når det er Samsung som slår sammen fotodivisjonen med smarttelefondivisjonen. Den siste omorganiseringen i Seoul betyr i praksis at smartdingser skal bli bedre til å se.

Stor og større

Samsung har hatt et sterkt nærvær i fotomarkedet lenge, og har ikke gått av veien for å kombinere egne fotoapparat med en smarttelefon eller nettbrett til lav pris. De siste tre årene har koreanerne også vært verdens største mobiltelefonleverandør, en posisjon de tok fra Nokia.

Til koreanske ETNews sier en talsperson for Samsung Electronics at de legger divisjonen for trådløse enheter inn i kameradivisjonen.

- Vi integrerer den teknologiske kompetansen i begge divisjoner inn på et felles spor der målet er å gjøre våre smarttelefoner unike, hevder selskapet ifølge Computerworlds nyhetstjeneste Computerworld.

Foto skiller smarttelefonene

Bedre fotoegenskaper har blitt et viktig redskap for å hevde seg i smarttelefonmarkedet. Nokia er for eksempel svært aktiv med egenskapene Lumia-telefonene har i dårlig lys, eller i oppløsning. Også HTC og LG har hevet betydningen av foto i sine smarttelefoner i år.

Samsung understreker at dette ikke betyr at kameraer blir mindre viktig. Målet skal være at kombinasjonen også skal føre til økt salg av kameraer.

Selskapet har allerede gjort noen forsøk inn i å kombinere teknologiene. I fjor kom de med et Galaxy Camera, som brukte merkenavnet til Android-smarttelefonene og så ut som en smarttelefon med et stor kameraobjektiv på baksiden. I sommer kom det med et speilreflekskamera med Android som programvare.

Ny produkttype?

Dette kan også bety en utvikling av en helt ny produktgruppe. Det spekuleres i om det vil komme et marked av smarte kamera, med andre ord kamera med høy optisk kvalitet kombinert med massive tilleggsfunksjoner og kommunikasjonsmuligheter.

Tidligere er det vært kjent at store fotoaktører lisensierer mer typisk it-teknologi for å få en posisjon i markedet for smarte dingser. Blant annet har japanske Nikon lansert et kompaktkamera med Google Android som programvare.

Les om: