SKILLES: Fujitsu oppretter egne selskaper for pc og mobil i håp om at marginene skal kunne bedres med mer effektiv drift.

SKILLES: Fujitsu oppretter egne selskaper for pc og mobil i håp om at marginene skal kunne bedres med mer effektiv drift.

Fujitsu skiller ut pc og mobil

Sterk konkurranse og svake marginer gjør at Japans datagigant gjør som HP og oppretter egne selskaper for konsumentprodukter.

Julaften varslet Fujitsu at det oppretter egne selskaper for utvikling og produksjon av pc-er og mobiltelefoner. I disse markedene er konkurransen knallhard og fortjesten lav. I motsetning til HP som delte seg i to selskaper: Ett for "enterprise"- og ett for forbrukermarkedet, skiller Fujitsu ut to heleide datterselskaper.

Ifølge Fujitsu er det vanskelig å finne en egen nisje for produkter i disse markedene. Uten å ha noe unikt å tilby, blir fortjenestemarginene presset.

– Den pågående utviklingen hvor stadig flere produkter blir standard vare ("commoditization"), særlig når det gjelder pc-er og smarttelefoner, gjør det vanskeligere å skille seg ut, og konkurransen med kommende globale leverandører er intensivert, heter det i en uttalelse fra Fujitsu.

Ved å legge pc- og mobil-virksomheten til egne selskaper ønsker Fujitsu å få disse produktlinjene under klar og effektiv ledelse og samle alle aspekter rundt forskning, utvikling, produksjon, salg, planlegging og tjenester for after-sales, sies det videre.

Hverken på mobil- eller pc-siden har Fujitsu vært blant de fem største i markedet. For regnskapsåret som ble avsluttet i mars 2015 omsatte Fujitsu pc-er for 303 milliarder yen, rundt 21,8 milliarder kroner. Samtidig omsatte de mobiler for 157 milliarder yen, cirka 11,3 milliarder kroner.

Les om: