Full mobilseier for forbrukerne

Full mobilseier for forbrukerne

Høyesterett har bestemt at forbrukere skal ha fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner.

Den årelange striden mellom Forbrukerrådet og Elektronikkbransjen er over. Høyesterett har enstemmig avgjort at du har rett til gratis reparasjon, ny mobil, prisavslag eller pengene tilbake i opptil fem år etter kjøp hvis mobiltelefonen har fabrikasjonsfeil.

Ifølge ”Mobilvettreglene”, elektronikkbransjens eget skriv som skal følge med nye mobiltelefoner, opplyses det at telefoners normale levetid er tre til fire år. Da saken var oppe i tingretten, var nettopp dette et viktig argument for at også reklamasjonsfristen må være lengre enn to år.

- Det vil som utgangspunkt gjelde en fem års reklamasjonsfrist for en vare som er ment å vare "om lag fire år", skriver Høyesterett i dommen, ifølge vg.no.

Kan føre til dyrere mobiler

Forbrukerrådet har ment at mobiltelefoner skal være omfattet av fem års reklamasjonsrett, mens Elektronikkbransjen har tviholdt på to år. Oslo tingrett fastslo i desember i fjor at reklamasjonsfristen for skal være fem år, men stiftelsen Elektronikkbransjen, Nokias bransjeorganisasjon i Norge anket avgjørelsen til Høyesterett.

- Dette kan føre til dyrere mobiltelefoner, fordi produsentene kan legge kostnadene for mer reparasjoner i Norge på norske forbrukere. I Europa er reklamasjonsfristen to år, og i Sverige tre år. Men dette retter vi oss etter, og er uansett glade for å ha fått en avgjørelse. Hittil har det vært uholdbart siden forbrukermyndighetene og vi har hatt ulikt syn på reklamasjonsfristen, sier daglig leder Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Reklamasjonsretten gjelder ikke mangler som skyldes brukerfeil eller unormal bruk, men etter dommen i Høyesterett er det nå selgeren og produsenten som har bevisbyrden før reklamasjonsfristens utløp. Forbrukere kan likevel ikke nå frem med mangelkrav etter at produktets levetid er utløpt, selv om det er innenfor femårsfristen. Høyesterett har fastsatt denne perioden til tre til fire år for mobiltelefoner.

- Alle vet for eksempel at man ikke kan nå frem med mangelkrav for matvarer etter utløp av siste forbruksdag, selv om den formelle reklamasjonsfristen for slike produkter er to år, sier advokat Hege B. Ersdal i Advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA, som har ført saken for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Les mer på VG

Mobilitet