Geodata gir Avinor ny dimensjon

Avinor får frisk luft under vingene med geografiske data i 3D.

Publisert Sist oppdatert

Avinor, som driver 46 lufthavner i Norge, har sammen med Geodata utviklet et nytt GIS-system (Geographic Information System) med detaljert informasjon om hver enkelt lufthavn i vårt langstrakte land.

Torunn Carlsson er avdelingsleder for teknisk informasjon i Avinor, og kan fortelle at GIS-teknologien vil gjøre arbeidshverdagen svært mye enklere og mer oversiktlig for luftfartsansatte i alle ledd.

Blant annet forteller Carlsen at samtlige ansatte nå vil kunne forholde seg til tredimensjonelle kart over både selve flyplassene og områdene rundt. Den minste detalj, som for eksempel hvilke soner som må prioriteres i brøytearbeidet om vinteren, eller hvor sykestua på flyplassen ligger, er nå bare et museklikk unna.

- Dataene vi sitter på er arvesølvet vårt, og har en enorm verdi for bedriften. Avinors førsteprioritet er jo sikkerhet. En slik felles database som den vi får nå gir en stor sikkerhetsgevinst

- En ny dimensjon

For Avinor dekker GIS-systemet alt fra kartdata til avanserte strategiske analyser. Mannen som har hatt hovedansvaret for utviklingen av Avinors GIS-database er Inge Anundskaas fra det Oslo-baserte firmaet Geodata.

- Kort oppsummert skal dette systemet omforme geografisk data til intelligent informasjon vi kan handle ut i fra, forklarer han.

Torunn Carlsson i Avinor legger stor vekt på hvor mye den nye teknologien vil ha å si for bedriftens fremtid.

- Drømmescenarioet for oss har vært at alle Avinors flyplasser skal ha tilgang til de samme dataene. Dette er nå realisert. Det at vi nå får samlet alt i en felles database gir oss bokstavelig talt en ny dimensjon.

Viser vei i 3D

For det er ikke lenger snakk om gammeldagse, todimensjonale kart. Ved hjelp av svært nøyaktige geografiske data har Avinor nå muligheten til å visualisere områdene rundt hver enkelt flyplass i 3D.

- Sikkerhet er det viktigste for oss, men vi tenker også selvfølgelig på miljøet og det å sørge for at lokalmiljøene er fornøyde med sin flyplass. Hvis vi for eksempel skal forlenge en rullebane er det flere faktorer som spiller inn. Alt fra naturen i området, støysoner, sikkerhet og flyplassens naboer er alle ting vi må ta hensyn til. GIS-systemet gir oss et bedre beslutningsgrunnlag, samtidig som det gjør det enklere å presentere informasjonen for involverte parter, sier Carlsson.

- Det at vi kan levere kart i 3D er et stort poeng, og det er veldig viktig at vi utnytter dette. Laserdata gir en ekstrem terrengnøyaktighet, legger Geodatas Anundskaas til.

Dataen kan også brukes i for eksempel mobilapplikasjoner, les videre på neste side!