Google tar trafikken - Apple tar pengene
Analysefirmaet App Annie har funnet de viktigste trendene for appmarkedet i 2014.
App Annie er klar med sin 2014-rapport, med en rekke interessante tendenser.
Rapporten viser for eksempel at Google øker ledelsen i globale nedlastinger. Men fortjenesten er det Apple som stikker av med.
App Annie er et firma som analyserer mobildata og publiserer en årlig tilstandsrapport. Den inkluderer faktorer som vekst i app-kategorier, vekst i app-butikkene og ulike geografier.
Her er noen av trendene i 2014.
Google og Apple
Google Play øker ledelsen i globale nedlastinger. Google opplevde en økning på 60 prosent i nedlastinger, men Apples App Store stikker av med fortjenesten, med 70 prosent økning i omsetningen.
App-supermaktene
App-supermaktene USA, Japan og Sør-Korea står samlet for større app-omsetning enn resten av verden til sammen. Men det forventes at BRICS-landene - Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika - vil stå for en solid vekst i 2015.
Meldingsapper
Meldingsapper tar av. De ti ledende messaging-appene for både Android og iOS opplevde økende popularitet i fjor med en økning på 53 prosent gjennom året.
Reisedeling
En annen økende appkategori er apper for delingsøkonomien innen transport og reise. Et typisk eksempel er Uber og liknende nettverk for bildeling. Økningen innen kategorien sto for 30 prosent.
Video på mobil
Video på mobile enheter fortsetter å vokse. Dette gjelder både videoinnhold innen apper, som matoppskriftapper, og selvfølgelig også apper for kringkastere, Netflix og liknende strømmetjenester. 44 prosent økning kunne man registrere i det foregående året.
Hollywood-apper
Hollywood inntar appverdenen. 2014 var året da cross-over-apper virkelig tok av. Mange filmer, spesielt animerte filmer og barnefilmer, så app-akkompagnement som spinoff-produkter. Og en sjelden gang begynner suksessen i app-sfæren - som eksempelet var med Angry Birds.
Menn og kvinner
Apper er demografisk skjevfordelte. Blant kvinner kan man observere en overvekt av apper innen sosiale nettverk, foto og video, mens menn foretrekker spill. Ingen overraskelser der, altså.
Enkle spill
Super-casual-spill er in. Spillsjangeren er alltid populær, men 2014 kunne oppvise er en økning i såkalte super-casual-spill. Dette er veldig enkle spill med kort varighet. Tenk Flappy Bird.
Musikk-variasjoner
Musikk-apper økte basert på geografi. Ser man på ulike land, opplevde ulike musikkapper ulik vekst. Grunnen er at innholdet er tilpasset lokale forhold.
App Annie har hovedkvarter i Beijing og San Francisco.
Via TechCrunch http://techcrunch.com/2015/01/28/app-annie-reveals-the-top-9-app-trends-from-2014/?ncid=rss