Her er alternativet til Carplay

Hvordan skal mobilen kobles sammen med bilen? Mange av de store satser nå på Mirrorlink.

Publisert Sist oppdatert

Mobilbrukere over hele verden er opptatt av hvordan de skal kunne anvende mobiltelefontjenester uten å risikere livet i trafikken.

Derfor fikk CarPlay fra Apple mye oppmerksomhet på den store bilmessen i Genève nylig. Mercedes og Volvo var blant bilprodusentene som viste Apple-løsningen der. Lanseringen fikk mye omtale i mediene.

Men Apples konkurrenter på Android- og Windows Phone-plattformen har ikke ligget på latsiden. Omtrent samtidig med bilmessen i Genève gikk den store Mobile World Congress-messen av stabelen i Barcelona, og blant de 85.000 besøkende var det mange som flokket seg rundt et utvalg biler fra Volkswagen, Honda og Toyota utstyrt med MirrorLink.

MirrorLink

MirrorLink er ikke et produkt, men en standard som er utviklet av en gruppe som kaller seg Car Connectivity Consortium, forkortet CCC.

Selve MirrorLink-standarden har sine røtter i utviklermiljøet hos Nokia.

CCC-konsortiet, som ble etablert i 2011, har nå 105 medlemmer, og medlemslisten omfatter både mange av de mest kjente bilprodusentene i verden og et stort antall mobilprodusenter, samt en rekke it- og elektronikkfirmaer for øvrig.

– Alle relevante bilprodusenter i Europa er med, sa Jörg Brakensiek, hovedarkitekten bak MirrorLink, i en samtale med PC World på Barcelona-messen. – Og vi dekker alle plattformer, både Android, Windows Phone og BlackBerry. Men dessverre ikke Apple. Vi skulle gjerne ha hatt med Apple også, men de kjører jo helst sine egne proprietære løsninger, sa Brakensiek.

Via infotainment-systemet

Tanken bak MirrorLink såvel som konkurrerende løsninger er å gi sjåføren tilgang til smarttelefon-tjenester via bilens såkalte infotainment-system, det vil si via det integrerte høyttaler- og mikrofonsystemet samt skjermen på dashbordet.

En del fabrikanter har hatt proprietære løsninger til nå, med forholdsvis begrenset funksjonalitet. Nå arbeides det med flere løsninger og standarder der man raskt kobler til mobilen via kabel når man setter seg inn i bilen, og så overtar smartmobilen skjermen på dashbordet, med full tilgang til alle apper og funksjoner. Appene blir liggende i mobilen og kopieres altså ikke over til noen enhet i bilen, men kan styres fullt ut fra skjermen på dashbordet.

Så lenge bilen står i ro, skal alle apper og tjenester være tilgjengelige via den trykkfølsomme skjermen, på samme måte som man er vant til på mobilskjermen.

Men så snart bilen settes i bevegelse, endres brukergrensesnittet drastisk, i tillegg til at det er en rekke apper man ikke lenger får tilgang til. For når man kjører, skal man jo ikke distraheres av mobilen. Brukergrensesnittet endres til et minimalistisk monokromt uttrykk, i stedet for fargerike ikoner som tiltrekker seg oppmerksomhet.

Og levende animasjoner er fy-fy på bilskjermen når bilen er i bevegelse. Unntaket er bevegelene i kartet på GPS-appen når man kjører.

I tillegg åpnes det for at man utføre mange kommandoer med stemmen, av typen «Call home».

– Spesifikasjonen vår inneholder også bestemmelser om at en del operasjoner må kunne gjennomføres innenfor en bestemt tidsfrist, altså på kortest mulig tid for at oppmerksomheten skal kunne flyttes tilbake til trafikken så fort som mulig, forklarte Brakensiek.

Basert på lover og regler

MirrorLink-standarden er basert på lover og reguleringer som myndighetene i mange land har innført for å begrense mobilbruken i bil.

– Vi bygger standarden på toppen av disse reguleringene, og begrensningene er basert på reguleringene. App-utviklerne trenger ikke lære noe nytt når de vil tilpasse apper til MirrorLink-standarden, og derfor er det heller ikke noe behov for utviklermanualer, SDK-er, sa Brakensiek.

Konsortiet har som mål at MirrorLink-standarden skal være så åpen som overhode mulig for at den ikke skal være til hinder for innovasjon.

– Hvem er de viktigste pådriverne i dette markedet?

– Det er en blanding av krav og ønsker fra brukerne på den ene siden og bilfabrikantenes ønske om gode salgsargumenter, svarer Brakensiek.

– I dag forventer folk å være oppkoblet og tilgjengelig hele tiden. Det at man skal ut på en 3-4-timers biltur skal ikke føre til at man blir utestengt fra tilgjengeligheten i 3-4 timer.

170 euro

Å få en ny bil utstyrt med MirrorLink-løsningen vil gi et pristillegg på rundt 170 euro, fortalte Javier Verastegui fra Volkswagen-konsernet da han demonstrerte Volkswagens implementasjon av MirrorLink for PC World. Altså rundt 1400-1500 kroner. Det gjenstår å se hva prispåslaget blir i Norge.

– Men selve appen vår er gratis, altså, understreket VW-talspersonen.

Både Samsung og Sony er blant dem som har mobiler som støtter MirrorLink-løsningen, ifølge Verastegui.

Google og Apple

MirrorLink prøver altså å omfavne alle mobil-operativsystemer. Selv om de ikke har lykkes i å få med Apples iOS-system, kan det godt tenkes at iPhone kan brukes mot MirrorLink i fremtiden gjennom tredjeparts-apper.

Apple CarPlay er bare én standard. For øyeblikket er ikke MirrorLink kompatibel med iPhone. Men det kan den godt bli gjennom tredjepartsløsninger, sier Mark Boyadjis hos analysefirmaet IHS Automotive i en kommentar til amerikanske Computerworld.

Google er også på banen. For kort tid siden lanserte selskapet Open Automotive Alliance, forkortet OAA. Formålet med alliansen er å etablere en standard for å koble Android-mobiler til bilenes infotainment-systemer. Blant medlemmene er Audi, General Motors, Honda og Hyundai samt brikkeprodusenten Nvidia.

Vil ta tid

Prosessen med å gjøre bilparken kompatibel med mobiltelefonene vil ta tid. IHS Automotive regner med at bare rundt 215.000 biler vil bli utstyrt med Apples CarPlay-løsning dette året.

I 2020 regner analysefirmaet med at rundt 25 millioner biler vil være utstyrt med CarPlay.

– En betydelig vekst, altså, men 25 millioner biler er likevel bare en fjerdedel av alle bilene som vil bli solgt det året, så selv ikke ved tiårets slutt vil vi ha nådd opp til kritisk masse, sier Mark Boyadjis hos IHS Automotive.