HTC opp 175 prosent på ett år

HTC opp 175 prosent på ett år

Nettbrett og mobiler med Facebook-knapp skal løfte inntektene ytterligere.

På en investorkonferanse i Taipei fredag meldte den taiwanske mobilprodusenten HTC (High Tech Computers) om massiv inntektsøkning i første kvartal, grunnet høyt salg av smarttelefoner, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

HTC regner med ytterligere vekst i inneværende kvartal når selskapets Flyer-nettbrett og to smarttelefonmodeller med dedikert Facebook-knapp kommer på verdensmarkedet.

Stor etterspørsel etter smarttelefoner

Inntektene i første kvartal var på 3,6 milliarder amerikanske dollar - 21 milliarder norske, tilsvarende 174,5 prosent vekst i forhold til samme periode i fjor. Hele årsinntekten for 2010 økte med 93 prosent i forhold til 2009, i det HTC solgte 24,67 millioner enheter totalt.

Veksten gjenspeiler den stadige etterspørselen etter smarttelefoner, spesielt i det amerikanske markedet, sa selskapet til investorene på fredagens konferanse. HTC hadde 7,1 prosent av det globale smarttelefonmarkedet i fjor, ifølge tall fra analysebyrået IDC.

Cha Cha, Salsa, og Flyer

HTC regner med fortsatt men litt svakere vekst i andre kvartal, på 97 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Optimismen grunnes i at selskapet snart lanserer to mobiler med Facebook-knapp, modellene Cha Cha og Salsa, samt nettbrettet Flyer, som kjører Googles operativsystem Android 2.4, sa Joey Cheng, sjefen for investorrelasjoner i HTC.

HTC ville ikke si hvor mange av de 11 millioner enhetene selskapet regner med å selge i 2. kvartal som kommer til å være nettbrett. Markedsanalysebyrået Gartner spår at det vil selges drøyt 55 millioner nettbrett (alle merker inkludert) i år, en vekst på 181 prosent i forhold til i fjor.

Øker satsingen på innhold, programvare

HTC regner med sterke tall i 2011 samlet sett, i det selskapet øker takten i produktutviklingen og retter fokus mot fremvoksende markeder, sa HTCs direktør Peter Chou i januar. Økte investeringer på brukergrensesnitt og programvare er også på agendaen.

I mars utnevnte HTC sin første innholdssjef, et signal om at selskapet vil satse mer på programvare- og applikasjonsutvikling, i tillegg til maskinvare. HTC planlegger å ansette 1000 personer i år, mange av dem innenfor feltene forskning, utvikling og markedsføring, opplyste selskapet på fredag.

Les om: