Huawei vil slåss om forbruker-gunst

Med et nytt sju-tommers nettbrett slankere enn iPad mini vil Huawei sikre seg et solid fotfeste i forbrukermarkedet.

Publisert Sist oppdatert

BARCELONA (PC World): Hele fem produkter lanserte Huawei dagen før åpningsdagen av Mobile World Congress 2014 her i Barcelona.

Messen, kalt verdens største mobilmesse, starter mandag, men noen selskaper tjuvstartet. Blant dem var kinesiske Huawei, som på en pressekonferanse søndag lanserte flere produkter enn det normalt pleier å gjøre i slike sammenhenger.

Vi snakker om en ny og stilig 4G LTE-smarttelefon, et åtte-tommers nettbrett bygd med fokus på underholdning, angivelig verdens tynneste sju-tommers nettbrett som støtter LTE Cat4-standarden, verdens angivelig første mobilruter med støtte for LTE Cat6-standarden. Og sist, men ikke minst Huaweis første kroppsnære it-dings, TalkBand B1, et armbånd som er en hybrid mellom på den ene siden en smartklokke og på den andre en pulsmåler og skritteller.

Svinger skytset

Trauste Huawei, kanskje mest kjent som sentral leverandør av mobilnett-infrastruktur og it-løsninger for større bedrifter og offentlig forvaltning, inkludert videokonferansesystemer, svinger nå skytset mot forbrukermarkedet.

– Vi vil bli mer forbrukersentrert, fastslo Colin Giles i sin åpningstale. Den tidligere Nokia-veteranen ble i fjor hentet inn som sjef for Huaweis «Business Consumer Group» og har ledet en prosess der Huawei har drevet en intens merkevarebygging. Dette har resultert i at selskapet nå selger størsteparten av sine produkter under eget navn.

Under presselanseringen søndag ble det fort klart hvilke konkurrenter Huawei anser som sine største rivaler og som Huawei ønsker å bli sammenlignet med: Apple og Google-designede Nexus-enheter som produseres av selskaper som LG, Asus, HTC og Samsung.

Mobile World Congress i Barcelona betegnes som verdens største mobilmesse. Her slåss journalister om å få skaffet seg et førsteinntrykk av produktene som Huawei lanserte søndag. (Foto: Toralv Østvang)

Med andre ord rettes skytset mot de ledende aktørene på markedet for mobile smartenheter.

iPad- og Nexus-sammenligninger

Det var ikke minst under lanseringen av Huawei MediaPad X1 at Andrew Connell, selskapets markedssjef for forbrukerprodukter i Europa, stadig dro frem sammenligninger med Apples iPad mini og Nexus-produktene.

MediaPad X1 er et sju-tommers nettbrett, altså i klasse med iPad mini, og daglig leder – CEO – for Huaweis forbrukeravdeling, Richard Yu, trakk mange sammenligninger med nettopp iPad da han presenterte nyheten.

I rollen som verdens tynneste nettbrett med skjerm i sjutommers-klassen er MediaPad 0,5 millimeter tynnere enn iPad mini, fastslo Yu. Samtidig er det 53 prosent smalere enn iPad mini, påpekte han.

I tillegg kan man altså ringe med det.

Huawei-talsmannen sa det er blitt et problem i dag at mange føler de må ha med seg både ultraportabel pc, nettbrett og smarttelefon på reise, og en av løsningene er å tilby et lite nettbrett med full tablet-funksjonalitet som også kan brukes som telefon.

MediaPad X1 veier 239 g, er 7,18 mm tynn og har en sju-tommers skjerm med oppløsning på 1920 x 1200 piksler som fyller 80 prosent av nettbrett-flaten. Batteriet er på hele 5000 mAh og skal tåle mer enn fem dagers heldagsbruk og 21 dager standby.

Storebror Huawei MediaPad M1 har åttetommers-skjerm og veier 329 gram – en konkurrent til blant andre Apples iPad Air. Her snakker vi om 1280 x 800 pikslers skjerm og batterikapasitet på opptil åtte timers kontinuerlig videoavspilling.

Europa-prisen er satt til cirka 300 euro (2500 kroner – i tillegg kommer blant annet norsk moms), så det er tydelig at Huawei vil bruke pris som sterkt konkurransemiddel.

– 4G viktig for brukeropplevelsen

Men i presentasjonen i Barcelona var det først og fremst design representantene for Huawei la vekt på, i tillegg til skjermkvalitet og -størrelse på relevante produkter. Det gjelder ikke minst på smartmobiler, der video blir et stadig viktigere medium. Og da krever forbrukerne større skjerm.

Men like viktig for Huawei er 4G-mobilteknologien. Nye Huawei Ascend G6 4G støtter 4G LTE, som Huawei ifølge Colin Giles har rullet ut mer av enn noen andre aktører i bransjen.

– 4G har mye å si for brukeropplevelsen, sa han.

Ascend G6 4G har flere elementer som skal fremme deling av foto og video. Foruten et åtte-megapikslers kamera på baksiden har mobilen et fem-megapiksler vidvinkel-frontkamera – med en ny funksjon for «ansiktsforbedring» – myntet på å ta selfies.

En «stemme-foto-funksjon» gjør det enkelt å ta bilder sammen med 10-sekunders lydopptak som kjapt kan dyttes ut på Facebook. Huaweis favoritteksempel er øyeblikkene da bruden og brudgommen sier ja.

Europa-prisen er satt til 249 euro (vel 2000 kroner).