IBM satser på "augmented reality"

Vil bruke det som salgshjelpemiddel i butikker. Kunden skanner forpakningen og får ekstrainformasjon om produktet, uten bruk av strekkode.

Publisert Sist oppdatert

Selskapets forskningslaboratorier har utviklet et prototype av en mobilapplikasjon som kan brukes av kunder som vil se på produkter og få mer informasjon om disse produktene.

Selskapet tester nå denne applikasjonen med en rekke forhandlere, ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

- Dette er en smart måte å gi kundene informasjon om produkter på. Informasjon de vanligvis ville brukt Internett til å finne ut av, sier Jill Puleri, IBMs direktør for detaljhandel.

- Dette er også en metode som kan hjelpe forhandlere å bli mer målrettede og eventuelt endre adferd, samt få mer kryss-og mersalg.

Kan brukes med smarttelefon

Hvis denne applikasjonen ser ut til å virke og blir tatt i bruk, kan denne teknologien bli den første kommersielle bruken av såkalt "augmented reality" (AR).

AR handler om å presentere tilleggsinformasjon om produkter for eksempel ved bruk av mobiltelefon.

Amerikansk fotball sendt på TV i USA, for eksempel , markerer med datagrafikk den eksakte plasseringen (first down-line), som et lag må passere for å kunne fortsette å spille.

AR kan enten implementeres i brukerens hodetelefoner, eller med IBM-teknologi, også i en smarttelefons kamera.

Slik virker det

En kunde går inn i en butikk kan laste ned applikasjonen, registrere seg, fylle ut en bruker-profil og deretter bruke applikasjonen til å finne ut mer informasjon og produktene i butikken som er av interesse.

Alt brukeren trenger å gjøre er å sikte smarttelefonen sin mot et produkt , og deretter vil applikasjonen bruke telefonens innebygde kamera til å identifisere produktet ved hjelp av teknikker for bildeprosessering.

Identifiseringsprosessen vil kunne fungere på tilsvarende måte som QR (Quick Response) strekkoder brukes i dag, selv om denne applikasjonen ikke vil kreve at emballasjen skal inneholde en strekkode, og den vil tillate forhandleren, eller snarere leverandøren, å presentere informasjonen om produktet.

Etter at produktet er scannet og identifisert, kan applikasjonen laste ned mer informasjon fra en IBM-server, som for eksempel ingredienser, produktspesifikasjoner, pris, anmeldelser og gjeldende rabatter.

Den vil etterhvert kunne gi informasjon som er skreddersydd til hver enkelt bruker. Med brukerens tillatelse , vil appliksjonen også kunne gi beskjed til brukerens sosiale nettverk og varsle venner og bekjente at denne personen er på shopping.

Vil hjelpe kunder og forhandlere

I tilegg til å lage en applikasjon kun tilpasset kunder og brukere, vil IBM også gjøre det mulig for forhandlere å kunne bruke og analysere informasjonen kundene får eller søker opp. Den vil også kunne brukes til å tilby digitale kuponger og danne et grunnlag for kundelojalitetsprogrammer.

- Ut i fra vår forskning på område, har vi funnet ut at forbrukere stort sett har ett åpent sinn når det gjelder å dele informasjon om seg selv, så langt de får noe av verdi tilbake, sier Puleri.

IBM jobber nå med en rekke kunder for å teste mobilapplikasjonen som en frittstående teknologi. Denne løsningen vil gi IBM-kundene som har tatt bruk teknologien, et konkorranseforrtrinn, mener Puleri.