- Ikke kjøp mobil i butikkjedene

De store kjedene er stengt for andre enn Telenor og Netcom.

Publisert Sist oppdatert

Dersom du kjøper mobiltelefon med abonnement i butikk, kan du kun velge mellom fire av Norges totalt 18 mobiloperatører, viser rapporten "Bundet til mobilmasten” fra Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO).

- Dårlig valgfrihet i butikken er en ulempe for forbrukerne, og de kan gå glipp av gode abonnementstilbud. Bevisste forbrukere bør derfor også vurdere andre salgskanaler, i praksis Internett, for å øke valgfriheten, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet på sine nettsider.

"Kjøper hylleplass"

Rapporten er et ledd i et samarbeidsprosjekt mellom Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet, hvor målet har vært å få bedre innsikt i prisstrukturene i mobilmarkedet.

- Vi opplever at de store kjedene er stengt for oss, sier One Call-direktør Øistein Eriksen til Dagens Næringsliv.

Rapporten fastslår at Telenor dominerer det norske mobilmarkedet, med tilgang til 11 av de største butikkjedene, Netcom har avtaler med åtte, Tele2 med tre, mens du kun kan kjøpe Chess-abonnement hos Elkjøp/Lefdal.

Eriksen mener kundene bør holde seg vekk fra slike kjeder, da konkurransen ikke er tilstede. Han hevder også at operatører betaler kjedene for å få hylleplass.

- Det vet jeg fordi jeg selv opplevde det da jeg jobbet i Netcom, sier Eriksen.

"Ikke nok penger"

Elkjøp innrømmer at de holder seg til de store operatørene, men mener de har gode grunner.

Informasjonssjef Åshild Indresøvde mener de gir kundene det de vil ha, men legger heller ikke skjul på at det er penger inn i bildet.

- Flere av de mindre teleoperatørene konkurrerer på et prisnivå som gjør at det er lite forhandlingsrom. Og for at Elkjøp skal formidle et produkt eller en tjeneste, må vi ha en viss fortjeneste, forteller hun DN.