Iphone skaper prispress

Iphone skaper prispress

Apple-sjef Steve Jobs sier han skal halvere prisen på Iphone. Det er dårlig nytt for konkurrentene.

En Iphone med 16 gigabyte lagringsplass kommer ifølge Apple til å ligge på 299 dollar. Med halve lagringsplassen er prisen 199 dollar, eller vel 1000 norske kroner. Selv om prisstrategien ikke er lagt for det nordiske markedet, tyder den amerikanske prisingen på at konkurrentene får noe å bite i.

Flere teleanalytikere mener at prisen vil føre til at selskapet kan selge 18 millioner telefoner før året er omme. Analytiker Jenny Lai i analyseselskapet CLSA skriver i en rapport i forbindelse med gårsdagens lansering av nye Iphone at Apple har truffet en ”sweet spot” hvor prisen vil bidra til høy markedspenetrasjon.

LES OGSÅ: Lei av Iphone?

Lai trekker en parallell til Motorolas lansering av den populære Razr, som i starten var en ganske dyr og eksklusiv telefon. Da prisen falt ned mot 200 dollar mot slutten av 2005 eksploderte salget.

Om Teliasonera og Netcoms salg av Iphone legger seg på en pris som Steve Jobs skisserer, mener senioranalytiker Brian Troelsen i IDC at de andre mobiltelefonprodusentene vil føle seg presset.

- Det vil uthule de øvrige produsentenes markedsandel, sier Troelsen til Computerworld i Danmark.

Teleekspert Tore Aarønæs i Norsk Telecom er imidlertid ikke like sikker. - Jeg tror at luften har gått litt ut av ballongen. Hele greia er oppblåst, men det har jo også vært meningen fra Apples side. Telefonen får sikkert en liten fanklubb, og så går verden videre, kommenterte Aarønæs for en uke siden til Computerworld etter det ble kjent at Telia og Netcom fikk til en avtale med Apple.

LES OGSÅ: - Luften er ute av Iphone-ballongen

I Norge har Netcom foreløpig ikke gitt noen signaler på hvor mye en Iphone til koste når den lanseres 11. juli.

Les om: