Kilevink til Nokia

Kilevink til Nokia

KOMMENTAR: Googles inntog vil presse fram et bedre mobilt internett og utfordre både Telenor og Nokia.

Noen bombe var det ikke da Google endelig presenterte sin store mobilplan, Android, mandag kveld, norsk tid. Men å avfeie nyheten som "nok en Linux-plattform", som en direktør i Symbian har gjort, er nok en smule ignorant.

Symbian, bygget på teknisk arv fra britiske Psion og siden mer eller mindre kuppet av Nokia, ble dannet for å få fart på det mobile internettet. Ideen var å utvikle operativsystem for avanserte mobiletelefoner med høy teknisk kapasitet. Microsoft, Palm, Blackberry og ulike Linux-varianter har vært tuftet på mer eller mindre samme strategi.

Likevel: ti år med luftige løfter om et mobilt internett har egentlig gitt forbløffende lite uttelling. Visst selges det noen millioner "smarte telefoner" med kompliserte funksjoner, men gir de en nettoplevelse på linje med pc-en? Njjæei.

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om Google-mobilen

Nokias regnskaper viser at det sørgelig lite butikk i de divisjonene som burde vært pengemaskiner på dette trinnet i selskapets ti år gamle forretningsvisjoner. Verken "multimedia" eller "enterprise business" gir finnene uttelling på bunnlinjen.

Selv fem år inn i 3G-alderen er nettet på mobilen fortsatt en ganske sørgelig affære. Det går for tregt, telefonene er ikke godt nok designet og, kanskje viktigst, tjenestene er for utilgjengelige og for knyttet til teleoperatørenes preferanser.

Ikke overraskende er det nå bærbare pc-er, ikke mobiltelefoner, som er teleoperatørenes største håp for nye hurtige overføringsteknologier som Wimax og HSDPA.

Subsidiemodellen, der operatørene går inn og støtter opp om introduksjonen av stadig nye modeller, har vært lukrativ, og en takknemlig kanal for all verdens Motorolaer og Nokiaer. Hva om dette støttebeinet vakler?

Hvis og dersom

For det mest interessante med Googles inntreden i mobilmarkedet er hvordan denne forretningsmodellen kan bli snudd på hodet. Søkegiganten utfordrer mobilselskapene fra to sider:

Samarbeidet med HTC, Samsung, LG og Motorola (selvsagt glimrer Nokia med sitt fravær) vil gi rimelige mobiler subsidiert med reklame og lokaliseringstjenester. Fra forbrukersiden vil det bli butikk på annonseinntekter via Googles ledede nett-merkevarer, som Google Earth og Youtube.

Først Appple, så Google. Både Telenor og Nokia har fått noe å tenke på.

Lukrativt? Kanskje for Google, men det er litt hvis og endel dersom her.

De tekniske forutsetningene er gode. Android gjør det enklere å utvikle tjenester og programmer for mobilen. Det et viktig skritt og det er vesentlig at en så tung merkevare som Google støtter opp om forretningsmodell basert på åpen kildekode.

Men Google gjør ikke dette av idealisme. De er her for pengene.

Under pari

Alt Google har gjort så langt har vært rett mot pc-en. Spørsmålet er om den annonsebaserte virksomheten som gjør at Google tjener så vanvittig godt på søk, epost og et vell av andre tjenester, rett og slett egner seg for mobiltelefonen, med lite skjermplass og andre fysiske begrensninger.

Microsoft, Nokia og en samlet mobilbransje har lett etter "killer-appen" i snart ti år. De har prøvd og, om ikke akkurat feilet, så i alle fall lykkes under pari. Nettsentrerte telefoner er i dag en duppeditt-greie forbeholdt forretningsfolk som er så travle at de må sjekke eposten gående.

Så hvis ikke Google, med sin vanvittige markedsmakt, store forbruker-goodwill og sitt enorme tilfang av tekniske ressurser, greier å realisere det mobile internett for massene, hvem greier det da?

Les om: