Kjøp melk og brød med mobilen

Coop åpner for at kundene selv kan skanne varer og betale med en app.

Publisert Sist oppdatert

Smartmobilen har revolusjonert hverdagen vår, men revolusjonen er langt fra over. Stadig endrer teknologien måten vi gjør ting på, det neste store er hvordan vi handler dagligvarer.

Nå lanserer Coop en ny løsning er du selv skanner varene og betaler med mobilen. Ikke bare slipper du å ha med bankkort på butikken, du slipper også å stå i lange køer.

- Dette er første trinn til en endring av hele dagligvarebransjen, sa John Moltubakk, som er e-kanalansvarlig i Coop Norge, på en demonstrasjon av den nye løsningen på Coop Extra Skedsmokorset utenfor Oslo tirsdag formiddag.

Coop har flere års erfaring med selvbetjente butikker, men tar konseptet ett skritt videre ved å la kundene bruke sin egen mobiltelefon.

Slik fungerer det

For å komme i gang må du registrere deg som Coop-medlem. Du må også knytte et bankkort opp mot kontoen din på Coops nettsider.

Så må du laste ned en egen app til mobiltelefonen din. I første omgang vil appen - som vil være en oppdatering av Coops eksisterende app - kun være tilgjengelig for iPhone, mens en Android-versjon vil komme en gang over nyttår.

Når du skal handle i butikken, vil prosessen foregå omtrent slik.

- Når du kommer til butikken, kommer det til å være en QR-kode ved inngangen. Når du skanner denne, vil appen registrere hvilken butikk du befinner deg i, forteller Moltubakk.

Du skanner varene via strekkoden. Det er fullt mulig å skanne flere ganger om du har flere av samme vare. (Foto: Kirsti Østvang)

Appen benytter seg av kameraet på telefonen for å først registrere hvor du er og så varene du skal kjøpe. Det at appen vet hvilken butikk du er i, gjør at du får alle lokale priser og eventuelle tilbud registrert.

På vei gjennom butikken, skanner du varene via strekkoden og så putter du putter de i handleposen. Du kan enkelt redigere antall eller slette varer underveis. Så må du gå til en egen utgangkasse for mobilbetaling.

- Når du kommer til kassen, trenger du ikke ta opp varene eller stå i kassekø. Det er bare å trykke på betaling i appen, og så får du opp en oversikt over hvor mange varer du har i posen og hvor mye totalsummen er. Så er det bare å bekrefte kjøpet.

- Til slutt får du en QR-kode som du skanner slik at portene åpner seg og ut kan gå ut av butikken, sier Moltubakk.

Lettvint

PC World fikk anledning til å prøve ut den nye handleløsningen på demonstrasjonen tirsdag formiddag. Den fungerte i grunn smertegritt. Appen var brukervennlig og det var enkelt å skanne varer.

Når man «sjekker inn» på en butikk vil man for øvrig automatisk kobles på det trådløse nettet i butikken. Dette har Coop valgt å gjøre både for å spare kundene for ekstra datakostnader, men også fordi det ikke er like god mobildekning overalt i landet.

Hva gjelder sikkerhet i selve appen er det mulig å sette opp en kode ved betalingsbekrefting, slik at man ikke kan betale med bankkortet sitt helt uten videre. Her vil man også få grunn til å sette ekstra kodelås på telefonen sin om man ikke har det fra før.

For øvrig får du du ikke kjøpt alkohol og filmer med 18 års grense via mobilappen, til det må du betale i vanlig kasse. I hvert fall enn så lenge. Ifølge Coop er dette noe de jobber med løsninger for.

Kundene får mer ansvar

Selve handleløsningen til Coop fungerer smidig, men så er det jo også et etisk aspekt ved det hele. Kunder som velger å benytte seg av tilbudet, er jo også nødt til å være ærlige. Coop tror imidlertid ikke dette vil være noe stort problem, da de allerede har gode erfaringer med dette fra de andre selvbetjeningsløsningene sine.

- Det er en selvstendig handel, og da tror vi at ved å gi kundene den tilliten, så tar de den. Men det vil også være folk i butikken som vil følge med, sier Moltubakk.

- Alle kundene som bruker løsningen er dessuten registrert, slik at vi vet hvem de er, og de vil også måtte akseptere at vi skal kunne gjøre kontroll. Og hvis vi ser at vedkommende ikke klarer å utføre handelen på en ærlig måte, så kommer vi til utføre hyppigere kontroll eller eventuelt stenge vedkommende fra å bruke løsningen.

Coops mobilløsning vil rulles ut til Coop Extra-butikken fra og med november. Utrullingen vil ikke skje på alle butikker samtidig, men fortløpende. Løsningen er enn så lenge bare i testfasen, men dersom prosjektet viser seg å være en suksess, vil konseptet kunne utvides til Coops øvrige butikker.