Lanserer mobil nettleser med reklame

Lanserer mobil nettleser med reklame

Teliasonera vil sikre seg en del av inntektene fra reklame på mobilen, og lanserer en egen nettleser med annonseplass.

Teliasoneras nye produkt heter SurfOpen, og vil være på markedet innen begynnelsen av 2008. Målet er enkelt og greit å tjene penger på brukernes stadig økende interesse for mobil datatrafikk.

- Den neste trådløse mobileksplosjon er mobildata. Fordi det er der volumet og inntektene er, skal vi også bli bedre til å klare oss på reklamemarkedet, hvor vi ikke har vært så tilstedeværende tidligere, sier Lars Karlberg, leder i forretningsområdet mobilitetstjenester i TeliaSonera, til danske Computerworld.

Fordel med verktøylinje

Publikasjonen melder videre at nettleseren på mange måter minner om Opera Mini, og stiller derfor spørsmål ved hvorvidt kundene kommer til å kaste seg over SurfOpen. Indra Åsander, sjef for innholdstjenester, mener likevel at nettleseren har store fordeler fremfor Opera Mini. Hun fremhever nettleserens verktøylinje som avgjørende faktor. Denne gir blant annet tilgang til historikk, favoritter og søk.

- Forskjellen ligger i verktøylinjen og reklameplassen. Opera Mini har ikke en slik verktøylinje. Nå får kundene nøyaktig samme muligheter som når du surfer på din bærbare pc. Og reklameplassen gir oss samtidig muligheten til å selge reklamer, sier hun.

LES OGSÅ: TeliaSonera taper mobilkunder i Norge

Les om:

Mobilitet