Lurer kunder med vennemobil

Lurer kunder med vennemobil

Såkalte venneabonnement lønner seg ikke, ifølge Post- og teletilsynet.

Post- og teletilsynet (PT) har foretatt en prissammenlikning for å se på hvordan de såkalte venneabonnementene kommer ut sammenliknet med de fem leverandørene som ligger øverst på prisrangeringen på telepriser.no. Sammenlikningen viser at man enten må ha god kontroll på hvilket mobilnett vennene bruker, eller at man må ringe mer enn gjennomsnittet for at det skal lønne seg.

- Det er vanskelig å fastslå hvilket abonnement som er mest lønnsomt for den enkelte kunde. Prisstrukturen på abonnementene blir stadig mer kompleks og det lanseres ofte nye abonnementer og tilleggstjenester. De større mobilselskapene har alle i løpet av 2007 lansert vennertjenester. Vennertjenester har det til felles at ved å betale en fast sum i måneden får du tilgang til å ringe gratis til alle med samme abonnement eller i samme nettverk. Vi har kun valgt å se på mobil- til mobiltrafikk, skriver PT i rapporten.

LES OGSÅ: Billigere norsk feriemobil

Ut ifra resultatene konkluderer PT at det er avgjørende at man enten har god kontroll på hvilket abonnement man ringer til, eller at man ringer relativt mye over det gjennomsnittsnordmannen gjør.

- Selv om vi ser på kun mobil- til mobiltrafikk så viser tabellene at man skal ringe relativt mye for at det i gjennomsnitt er billigere å velge et vennerabonnement. Dersom vi også hadde forutsatt at en andel av mobilsamtalene også gikk til fasttelefon ville det ført til at man må ringe enda mer for at et vennerabonnement i gjennomsnitt skal være mer lønnsomt enn gjennomsnittet av de fem øverste aktørene på telepriser. Dette skyldes at det både er oppstartsavgift og takst per minutt for mobil til fastnett. Dette vil gi prisøkning på vennerabonementene da færre samtaler vil gå til personer med samme mobilnett eller abonnement, mens det for topp 5 aktørene ikke vil føre til endringer i prisene, skriver PT.

Les hele rapporten her (pdf).

Les om: