Microsofts nettbutikk sliter

Microsofts nettbutikk sliter

Windows Phone 7 Marketplace kan nå tilby over 50 000 app-titler, men markedsandelen er elendig.

Microsofts nettbutikk for mobile plattformer, Windows Phone 7 Marketplace, har nå passert den magiske grensen på 50.000 programtitler.

Men salget går dårlig sammenlignet med hovedkonkurrentene, ettersom markedsandelen for Windows Phone 7-enheter i tredje kvartal av 2011 bare kom opp i 1,5 prosent, viser tall for analysefirmaet Gartner.

Det er nettstedet All About Windows Phone som melder at grensen på 50 000 titler nå er passert. I snitt kommer det 265 nye apper og spill på Windows Phone 7 Marketplace hver dag.

Suksess

Utviklingen hos Microsofts nettbutikk betegnes dermed som en suksess, ikke minst fordi tallet på 50 000 programtitler ble nådd raskere enn ventet, ifølge amerikanske PC World .

Microsoft har brukt 14 måneder på å passere tallet på 50.000 apper og spill for Windows Phone 7. Google brukte til sammenligning 19 måneder på å nå det samme tallet hos sin Android-butikk, mens Apple greide det på 12 måneder.

Microsoft ligger likevel langt bak sine konkurrenter når det gjelder antall tilgjengelige apper og spill. Googles Android Market kan skryte av åtte ganger så stort programutvalg, mens Apples App Store har over en halv million titler.

Lav markedsandel

Konkurransen mellom de tre store app-plattformene måles imidlertid ikke bare i antall tilgjengelige programmer, men også i det reelle salget av mobiler på de ulike plattformene.

Og her ligger Windows Phone 7 Marketplace fortsatt langt bak de to store konkurrentene, ettersom markedsandelen i antall solgte mobiler på verdensbasis bare er 1,5 prosent.

Det er tall fra Gartner som viser dette.

Her fremgår det at Android hadde en global markedsandel på 52,5 prosent i tredje kvartal, med Symbian på andreplass med 16,9 prosent og Apples iOS på tredjeplass med 15 prosent.

RIM, operativsystemet for Blackberry, kunne skilte med en markedsandel i tredje kvartal på 11 prosent, mens Bada endte på 2,2 prosent, fulgt av Microsoft på 1,5 prosent og andre på 0,9 prosent.

Hva er problemet?

Det er mange spekulasjoner og teorier ute og går når det gjelder den lave markedsandelen til Windows Phone 7-baserte mobiler.

Tidligere Windows Phone 7-sjef Charlie Kindel, som nå har sluttet hos Microsoft, har i et blogginnlegg kommentert problemene. Han mener Microsofts hovedproblem er at produsentene av Windows Phone 7-telefoner fortsetter å prioritere markedsføringen av sine Android-mobiler fremfor Windows Phone 7-modellene. Det er fristende å holde seg til markedslederen.

Han mener også at Microsoft må satse hardere på å påvirke de store mobiloperatørene og få dem til å bli flinkere til å pushe Windows Phone 7-plattformen.

Tallet på tilgjengelige apper, kvaliteten på Windows Phone 7-operativsystemet og kvaliteten på telefonene i seg selv skulle ellers borge for suksess, heter det i Kindels blogg.

Han mener – ikke overraskende – at Windows Phone 7 er et mye bedre operativsystem enn Android, men at den knallharde markedsføringen av Android-plattformen overfor forbrukermarkedet gjør det vanskelig å komme inn med et nytt alternativ. Spesielt fordi Windows Phone 7 ikke er så app-fokusert som Android og iOS, ettersom mer av funksjonaliteten er innebygd i selve operativsystemet enn hos konkurrentene. Det har mange fordeler, men også den ulempen at brukerne må lære seg en del operasjoner på nytt.

Les om: