- Mms er dyrt og dårlig

- Mms er dyrt og dårlig

Til tross for millioner av kameramobiler har mms blitt en gedigen flopp. – Mms oppleves som en dyr og dårlig tjeneste, sier Asgeir Myhre teleanalytiker i Teleplan.

Da Post og teletilsynet i forrige uke la frem sine statistikker over ekommarkedet for første halvår i 2007, pekte alle pilene oppover, bortsett fra en. Bruken av mms (Multimedia Messaging Service) står i praksis stille i Norge, til tross for at alle nordmenn har mobil med kamera.

LES OGSÅ: Mobilbruken opp 20 prosent

En mms (Multimedia Messaging Service) er en melding som sendes fra en mobiltelefon til en annen, som kan inneholde all slags multimediaelementer, som bilde, lyd, og videoklipp. Dette i motsetning til en sms (Short Message Service), som bare kan inneholde tekst.

I praksis handler mms først og fremst om sending av bilder. Bruken av mms skulle bli teleoperatørenes nye melkeku. I 2003 skrev Computerworld for eksempel om analyseselskapet Frost & Sullivan, som spådde at en av fire mobilmeldinger, altså 25 prosent, ville innholde multimedia innen 2006. Samtidig mente selskapet at mms skulle stå for to tredjedeler av melding-omsetningen. Mms skulle også være den store driveren bak bruk av 3G, spådde andre eksperter.

I løpet av de første seks månedene i år ble det altså sendt 51 millioner mms-er, mot 2,8 milliarder sms-er. Det er ikke en gang 2 prosent.

- Mms-oppleves nå som en dyr og dårlig tjeneste, sier Asgeir Myhre teleanalytiker i Teleplan.

- Kan neppe reddes

Myhre er knusende i sin kritikk av mms. I en epost til svarer han på spørsmål fra Computerworld.

- Operatørenes drøm var vel å flyte videre på sms-suksessen, med et produkt de kunne ta mer betalt for. Det startet som en svært kostbar tjeneste (10 kr pr melding) og tok aldri av. Noen gratiskampanjer fra operatørene dro opp bruken, men de fleste opplevde også brukergrensesnittet som svært tungvint, skriver Myhre.

Han påpeker at bruken var vanskelig og lite intuitivt. Dermed forlot de få opprinnelige teknobrukere tjenesten til fordel for andre tjenester. Og nye brukere ble det svært få av.

- Integrasjonen mellom mms og andre typiske pc-tjenester, er ikke god. Mms via roaming fra utlandet ble lenge oppfattet som lite pålitelig, og en uoversiktlig dyr tjeneste. Nettopp her kunne det jo blitt en ”killer application” – en fin erstatning for postkort. Men da måtte det vært like enkelt å bruke som e-post og like billig som brevporto!

- Min gamle far kan sende sms, har kameratelefon, men har gitt opp å lære seg mms, både sending og mottak. Mms meldinger dukker ofte opp i en egen innboks på telefonen, hvorfor? Etter hvert har flere telefoner fått en enklere måte for å sende bilder rett fra telefonens kamerafunksjon, men de som prøvde ut mms med tidligere telefonmodeller, stemplet tjenesten som ubrukelig og tar den ikke lett opp igjen, mener Myhre.

Selv om bruk av bilder i vår private dataverden har blitt en kjempesuksess, har mms blitt en stygg and som aldri blir en svane.

- Brukerne har mange andre, bedre og billigere måter å dele bildene sine på, som e-mail, flickr, picasa, WordPress, lookatme og youtube for å nevne noen. Mms kan neppe reddes fra å forbli et perifert nisjeprodukt, avslutter han.

LES OGSÅ: Katastrofe for mms

Redder stumpene

For Telenor faller ordene om mms tungt. Det er vanskelig å innrømme en fiasko.

- Telenor er ikke enig i at mms er en flopp. Det blir er blitt en etablert tjeneste på mobilen - og det er jo nettopp slik det skal være, nemlig at du har stor valgfrihet med mobilen, iblant passer det med mms, andre ganger sms, noen ganger e-post på mobilen - eller om man skal være ekstra i forkant kan Messenger på mobilen være tingen, svarer pressetalsmann Anders Krokan i selskapet.

En av vanskelighetene som Krokan nevner er at telefonene ikke leveres forkonfigurert for bruk av mms. Det betyr at hver bruker må hente ut konfigurering fra teleoperatøren sin, en veldig tungvind måte å få dette til på.

- For sms, som lagres på sim-kortet, er konfigureringen en enkel sak, og alle mobiler leveres klar for sms-bruk. Med mms er det annerledes. Vi jobber med å la mobilprodusentene gjøre dette her standard, men det er en teknisk utfordring. Det ville gi mms selvfølgelig mer vind i ryggen, sier han.

Krokan og Telenor har ikke gravlagt mms enda.

- Vi tror imidlertid at deling av bilder rett fra mobilen vil bli mer populært, for eksempel ser vi nå at flere tjenester for deling av bilder dukker opp. Mange har allerede oppdaget løsninger som gjør det enkelt å sende bildene til egen blogg - bare for å nevne et eksempel.

Mobilitet