Mobil-crm har møtt veggen

Mobil-crm har møtt veggen

Finanskrisen har fått bedriftene til å vente med investeringer i mobil crm.

Tilveksten av nye og avanserte mobiltelefoner, elegante og små bærbare pc-er og trådløst internett nær sagt over alt, har banet vei for kundeinformasjon tilgjengelig når og hvor man måtte ønske seg.

Men ifølge en undersøkelse blant 1000 it- og forretningsstrateger fra hele verden, er mobil crm et typisk område som nedprioriteres i dagens tøffe økonomiske klima.

I undersøkelsen svarer to prosent at de allerede har rullet ut et crm-system (customer relationship management), mens 52 prosent svarer at de planlegger å gjøre det de neste 12 til 18 månedene, skriver it-bladet V3 ifølge Computerworld i Danmark.

LES OGSÅ: Med kunden i lomma

Venter

Analytiker William Bend i Forrester sier imidlertid at de fleste virksomheter han har vært i kontakt med, i forbindelse med undersøkelsen, vil avvente den økonomiske situasjonen før de låser seg til en crm-strategi.

Undersøkelsen viser også at hele 51 prosent av selskapene som allerede jobber med et kundebehandlingssystem for mobilt bruk, er bekymret over kostnadene.

- Det virksomhetene virkelig kjemper mot er brukernes valg. Noen har ikke noe i mot å bruke en Blackberry, mens andre vil ha sin crm-løsning på sin Android, forklarer William Bend til V3.

Han anbefaler at man i disse dager velger å satse på én plattform - også selv om brukerne vil kreve støtte for flere.

Godt driv

Selv om ”mobilifiseringen” av crm-systemene kan se ut til å stoppe opp, er ikke crm-markedet i krise som sådan.

Analysehuset IDC forventer at crm-markedet, som i 2008 lå på 106 milliarder norske kroner, vil stige med 2,9 prosent i år og fire prosent i 2010.

- Crm vil ligger over gjennomsnittet på programvaremarkedet, og det vil fortsette å være et område i høy vekst. Allerede i 2010 blir det normale tilstander igjen i markedet, uttalte nordiske IDC-sjef Per Andersen for en tid tilbake til Computerworld i Danmark.

LES OGSÅ: Svir penger på crm-bytte

Les om: