Mobil først hos Finn.no

4. januar flyttes finn.no over på én plattform. Den gamle versjonen for PC og Mac erstattes av nye FINN, en skalerbar mobilversjon som tilpasses også store skjermer.

Publisert Sist oppdatert

- Den største enkeltendringen vi gjør på finn.no i hele FINNs historie, sier produktdirektør i FINN.no  Laila Dahlen. I dag kommer rundt 65 % av trafikken inn til FINN fra mobil og nettbrett, og mobiltrafikken fortsetter å øke.

- Analyser av tidsbruken vår på mobil er tydelig. Mer og mer av den digitale tiden brukes på mobil, og veksten kommer på apps. Brukerne forventer samme opplevelse på FINN uavhengig av kanal, og de forventer relevant og skreddersydd innhold.

— De siste årene har vi utviklet FINN på to plattformer, og det har gjort oss trege. Siden august har overgangen til én plattform vært en prioritet for ledergruppen i FINN, og den nye løsningen gjør at vi kan rulle ut samme funksjonalitet samtidig, og mye raskere, sier Laila Dahlen, produktdirektør i FINN.no.

Finn etter individuelt behov

Arbeidet med den teknologiske overgangen har vært brukerorientert, målstyrt og eksperimentell. Brukernes behov, ønsker, problemer og innsikt om hvordan de bruker FINN har styrt produktutviklingen.

— Gjennom innsikt i folks bruksmønster på FINN kan vi gi dem et produkt basert på hvem de er og hva de har vist interesse for. Med nye FINN vil det bli enklere å gjøre justeringer basert på brukerens behov, sier Dahlen.

Innloggede brukere er en forutsetning for å kjenne igjen brukere på tvers av plattformer for å kunne gi en sammenhengende og god brukeropplevelse. Vi oppfordrer derfor brukerne til å logge inn, fordi det skaper engasjerende, personlige og mer relevante produkter for brukerne.

Nye FINN har gradvis blitt rullet ut for testing. Først til FINNs 430 ansatte, og deretter til en økende gruppe betabrukere.

- Mange av brukerne våre har et utrolig stort engasjement, og har sine rutiner på hvordan de bruker FINN. Endring kan ofte være vanskelig å akseptere, og tilbakemeldingene på den nye plattformen har ikke vært utelukkende positive. Kundesenteret er godt forberedt og forventer en storm av henvendelser fra 4.januar. 

- Underveis i prosessen, både med utrulling til betabrukere og med full test av systemet, har vi mottatt svært mange innspill på hva som mangler på nye FINN. Dette har vi samlet i en liste, og jobbet systematisk med å endre de funksjonene som enten har manglet eller ikke har fungert optimalt. Således har brukerne våre vært en stor ressurs inn i arbeidet med å optimalisere tjenesten. Presiserer Dalen.

Målstyring har vært svært viktig for arbeidet med nye FINN, og de viktigste bruker-KPIene måles kontinuerlig for å sikre at vi hele tiden leverer på brukernes forventning. Noe av det som måles er blant annet engasjement på den nye plattformen versus den gamle ved å se på antall objekter brukerne ser på samt hvor aktive de er på den nye tjenesten

Finn.no har 1,5 milliarder i omsetning og 20 millioner besøk i uken. Hver eneste normann bruker i snitt 21 timer på Finn.no i året.