Mobilen får deg opp av sofaen

Mobilen får deg opp av sofaen

Er du i dårlig form? En treningsapp på mobilen kan være det som skal til for å få deg til å trene mer regelmessig.

Mange som prøver å trene regelmessig for å gå ned i vekt eller for å holde seg i form, sliter med motivasjonen. Det er lett å gå for hardt ut og ha for store ambisjoner, og før du vet ordet av det har du gått lei og er tilbake i sofaen igjen. Da trenger du noe som motiverer deg til å fortsette.

Det finnes mange utmerkede apper til både iPhone og Android-telefoner, som gjør det enklere å holde motivasjonen oppe. En av pionerene innenfor denne typen løsninger er Nike, som gjennom et samarbeid med Apple lenge har hatt en treningsapp forhåndsinstallert på iPhone og iPod. Ved hjelp av en liten brikke i skoen kan du via mobiltelefonen eller iPod-en registrere hastighet, tilbakelagt avstand og kaloriforbruk, og få beskjeder på øret om hvordan du ligger an. Treningsresultatene kan så lastes opp til nettstedet Nikeplus.com, hvor du får en grafisk fremstilling av treningsøktene dine – i tillegg til at du kan utfordre venner eller deg selv.

LES OGSÅ:

Kom i form med RunKeeper Pro

 

Se treningen på kartet

Etter hvert har det kommet mange konkurrerende løsninger til Nike+, og de fleste baserer seg på å bruke den innebygde gps-en i mobiltelefonen i stedet for at du skal være avhengig av en brikke i skoen. Det er denne veien også Nike har gått i det siste, og med lanseringen av iPhone-appen Nike+ GPS i fjor høst gjorde plutselig Nike skosensoren overflødig. I stedet benyttes gps-en i iPhone til å logge treningsøkten. Fordelen med gps-baserte løsninger, som Nike+ GPS og løsninger fra konkurrenter som blant andre Adidas, Runkeeper og Endomondo, er at du får registrert på et kart hvor du har løpt. Ulempen er at de vanligvis ikke fungerer innendørs på tredemølle, selv om Nike riktignok har valgt å ta i bruk akselerometeret i iPhone for å kunne beregne distanse og hastighet selv om du trener innendørs.

Mens appene fra Nike og Adidas kun er beregnet på løping, finnes det også apper som kan brukes nesten uansett treningsform. I Runkeeper kan du for eksempel velge mellom 14 ulike aktiviteter – inkludert svømming! Hvordan du skal få med deg mobilen i vannet uten at den blir våt, står det imidlertid ingenting om. Men det er mulig å legge inn aktiviteter manuelt, og dermed er det mulig å registrere også svømmeøktene, slik at du har oversikt over all treningen din på ett sted.

 

Pulsmåling

De som tar treningen mest seriøst, ønsker kanskje også pulsmåling. Vet du hva pulsen din er, kan du få mer effekt av treningen ved å trene med riktig intensitet – i stedet for å bare gi full gass hele tiden. Et godt treningsprogram vil balansere mellom trening i høy og lav intensitet. På den måten unngår du såkalt «overtrening», samtidig som du får raskere fremgang. Intervalltrening hvor du veksler mellom høy og lav intensitet er verdt å prøve ut hvis du synes du løper eller sykler for sakte, eller merker liten progresjon i treningen.

Flere av treningsappene vi omtaler i denne artikkelen støtter pulsbelter som du fester rundt brystkassen. Har du en Android-telefon, kan du bruke et Bluetooth-pulsbelte – for eksempel Polars «Wearlink+ Transmitter with Bluetooth». IPhone-brukere er nødt til å installere en liten «dongle» i enden av mobilen for å få pulsmålinger. Ett alternativ som markedsføres av Runkeeper er Wahoo Fitness Run Pack, som inneholder et Garmin-pulsbelte og en mottaker til iPhone. Polar har også sin egen proprietære løsning for å overføre signaler trådløst fra noen av sine pulsbelter, og dette er også den løsningen som fungerer hvis du har en iPod Nano og ønsker å bruke den innebygde Nike+-appen i denne (men du må ha en egen Nike-versjon av Polar-beltet). Garmin og flere andre støtter en annen og nyere standard, ANT+, som blant annet har svært lavt strømforbruk. Enkelte nye mobiltelefoner, som Sony Ericsson Arc, kommer med innebygget støtte for ANT+.

LES OGSÅ:

TEST: Withings WiFi Body Scale