Mobilkrasj i luften

Mobilkrasj i luften

Telenor lanserer teknologi som lar passasjerene bruke mobilen om bord, men europeiske flyselskaper vender tommelen ned for tale.

Verdens første godkjente mobilsamtale ombord i et rutefly fant sted 20. mars mellom Dubai og Casablanca, ved hjelp av Aeromobiles system som er tatt i bruk av Emirates Airlines, skriver Telenor i en pressemelding.

Aeromobile er et joint venture mellom Telenor og ARINC, og er et resultat av et forsknings- og innovasjonsprosjekt i Telenor.

- Aeromobile er en naturlig forlengelse av Telenors mobile tjenestetilbud, og vi er stolte av å være verdensledende på dette nye markedet, sier Bjarne Aamodt, styreleder i AeroMobile og Senior Vice President i Telenor.

Skeptiske til tale

Telenor mener dette markerer starten for bruk av mobiltelefoni og datatjenester på fly, og viser til markedsundersøkelser som viser sterk etterspørsel etter mobilkommunikasjon på fly, spesielt blant forretningsreisende og andre som reiser mye.

Markedsundersøkelser som flyselskapene selv har gjennomført, viser riktig nok at passasjerene er skeptiske til mobilsamtaler om bord. Mange etterlyser imidlertid muligheter for datatrafikk og sms-tjenester.

Ryanair og Norwegian vil tilby mobilbruk i løpet av året. Det blir restriksjoner på hvor i flyet man kan snakke, men sannsynligvis blir det tillatt på de bakerste radene. Mobilbruken vil trolig koste noe mer enn vanlig takst på bakken. SAS er mer skeptiske, og er foreløpig i tenkeboksen.

- For mange av våre kunder er det viktig å være tilgjengelig, særlig for datatrafikk. Når det gjelder tale, er saken naturligvis noe annerledes, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge til Finansavisen.

Nei fra Lufthansa

Stadig flere europeiske flymyndigheter tillater mobilbruk i luften, og i Tyskland kom tillatelsen for drøyt to uker siden. Det er likevel ikke aktuelt for Lufthansa å ta teknologien i bruk, skriver Finansavisen.

- Vi mener passasjerenes behov for ro, spesielt på interkontinentale ruter, blir best ivaretatt om vi sier nei til mobilbruk, sier presseansvarlig Aage Dünhapt i det tyske flyselskapet til avisen.

Lufthansa vil likevel tilby et nytt system for trådløst internett om bord på langrutene for datatrafikk i løpet av året.

Vanlig takst

Med systemet fra Aeromobile installert i flyet kan passasjerene bruke sin egen mobiltelefon på samme måte som de gjør på bakken. Mobilbruken faktureres fra den enkelte passasjers mobiloperatør i henhold til operatørens takster for internasjonal trafikk.

- Folk flest ønsker å ha mulighet til å kunne kommunisere i alle situasjoner, også mens de flyr. I tillegg til å ha mobilvirksomheter i tolv land, har Telenor lang erfaring fra satellittbasert kommunikasjon, som er sentralt for mobilkommunikasjon om bord på båter og fly, sier Aamodt.

Les om:

Mobilitet