Mobilsøk er fremtiden

Mobilsøk er fremtiden

Den neste søkemotorkrigen vil gjelde mobiltelefonen, og flere av de store ruster til kamp.

Mobil, mobil, mobil. Det var Google-sjef Eric Schmidts klare tale når han uttalte seg om hvilken teknologi han synes er mest spennende om dagen. Google tjener milliarder på nettreklame og jobber på spreng for å lage gode søkeverktøy til mobiltelefoner.

LES OGSÅ: Mac-søk fra Google

Det er de ikke alene om. Både Yahoo og Microsoft har innsett at plattformen for den neste søkekrigen er mobiltelefonen. Sistnevnte kjøpte nylig opp Tellme Networks, som jobber med talegjenkjenningsprogramvare.

- Det største vektsområdet er helt klart mobilmarkedet, sa Schimdt under en spørrerunde på Web 2.0 Expo i San Francisco forrige uke.

Nettbasert reklame har vokst til en milliardindustri de siste årene, blant annet gjennom Googles tekstbaserte reklamer. Nå håper søkegigantene at de vil se en lignende utvikling for reklame på mobiltelefonen.

Spår enorm vekst

ABI Research har beregnet at nettreklame vil vokse til 19 milliarder dollar i året på verdensbasis innen 2011, fra omtrent tre milliarder i 2007.

Google har omtrent 50 prosent av søketrafikken i USA, men det betyr ikke nødvendigvis at de vil gjøre det beste på mobilsøk.

- Googles markedsdominanse er bygd rundt ideen at vi sitter og taster inn søkene på en datamaskin, men med ny teknologi kan det forandre seg drastisk, sier Tim O’Reilly i O’Reilly Media, som utgir en rekke populære teknologimanualer for programmerere.

Mer relevante søk i vente

Teknologi som talegjenkjenning og GPS i mobiltelefoner åpner dørene for nye programmer og tjenester, som blant annet gir brukerne søkeresultater som er relevant for området de befinner seg i.

Slike tjenester kombinert med stadig mer avansert teknologi gjør at mobiltelefoner snart er kapable til å gjøre mange av de samme oppgavene som enkle datamaskiner gjør i dag. Selskaper som Texas Instruments utvikler blant annet teknologi som vil gi video i høydefinisjon på mobiltelefonen, og grafikkbrikker som gir mulighet for avanserte 3D-spill. Mobiltelefonen står altså foran en kraftig oppgradering.

Yahoo var tidlig på banen. Forrige måned lanserte de et system som gir brukeren søkeresultater som er relevant for området de befinner seg, og det på en raskere og enklere måte enn Googles mobilsøk. Yahoos system lar deg søke etter vanlige nettsider, i tillegg til nyheter, bedriftssøk og værmelding. Selskapet har allerede inngått avtaler om å levere systemet til fire av verdens fem største mobilprodusenter.

LES OGSÅ: Google med PowerPoint-konkurrent

Les om:

Mobilitet