MÅ PUNGE UT: Nye mobiltilpassete søkealgoritmer betyr at virksomheter må investere mer i mobiltilpasset  innhold. Illustrasjon: Skjermmontasje

Mobilreklamen øker når mobilsøk overtar

Google melder at de fleste nettsøkene nå skjer fra rene mobile dingser. Vær forberedt på mer reklame på mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Det er i 10 store markeder, inkludert Japan og USA, hvor mobilsøk nå er den vanligste måten å søke opp kunnskap, hvor man skal handle, gjøre eller dra.

Dette skriver Google i en bloggartikkel.

For virksomheter uten mobiltilpasset nettsider eller apper er meldingen fra Google en real stressmelding. I april meldte Google at de endret søkealgoritmene for mobilsøk slik at søkeresultatene prioriterer sider med tilpasset mobilvisning.

Endret kundedialog

Dette betyr at den som baserer seg på at Google-søk vil dra kunder, må prioritere å få mobiltilpassing på plass.

– At mobilen er det første vi griper til når det er noe vi vil, vil drastisk endre hvordan virksomheter må gripe an kommunikasjonen med brukerne. Uttrykk som «jeg fikser det når jeg er tilbake på kontoret» eller «vi ser på det når vi er hjemme igjen» forsvinner som faste uttrykk fra språket, hevder Zeus Kerravala, analytiker hos ZK Research, til Computerworld US.

Lokalisering viktig

 Annonser på mobilen inneholder ikke bare elementer som er lesbare på små skjermer. Det innebærer også at lokaliseringstjenester blir viktige. Søk på mobilen vil som regel inneholde et element av at resultatene må være nær brukeren.

Dermed vil søk etter restauranter faktisk måtte gi restauranter i nabolaget der brukeren er, ikke de mest omtalte spisestedene på nett akkurat nå.

Dermed vil annonsører, spesielt små og lokalt orienterte, måtte tenke annonsering på en helt ny måte. Og brukere må tilvenne seg at mobilannonsering vil øke i omfang.