Mobiltelefoner selger dårligere

Mobiltelefoner selger dårligere

11,9 prosents nedgang i utsendelser av mobiltelefoner i verden. Forsker tror ikke bunnen er nådd.

I konkrete tall ble det sendt ut 35 millioner færre første kvartal i år sammenlignet med første kvartal 2008. Og sesongsvininger til tross, nedgangen fra fjerde kvartal 2008 til første kvartal i år er særlig skarp, mener direktør Kevin Burden i ABI Resarch.

- De 255,6 millioner håndsettene sendt ut representerer en 20 prosents nedgang fra fjerde kvartal 2008, som fra før var et nedgangskvartal, og nær 12 prosents nedgang sammenlignet med første kvartal i 2008, sier han.

Beskyttelsesmodus

Burden mener alle indikasjoner peker mot at den negative trenden vil fortsette helt til utgangen av fjerde kvartal 2009. Denne negative vendingen i utsendelser av mobiler er svært uvant formobilbransjen.

- Industrien og konsumentene har gått inn i beskyttelsesmodus. Å beskytte profitten har fått fabrikkene til å produsere mindre og å få leverandørene til å ta inn færre varer. Konsumentene innser også at mange av funksjonene de ønsker allerede er på plass i telefonene de aktivt bruker, og er villig til å vente med en oppgradering til de har mer tro på sin egen fremtid, seir Burden.

Smell for Latin Amerika

Særlig Asia/Stillehavs-regionen, som har nær tre ganger så mye mobiler som den nest største regionen, har det blitt forventet at vil møte store utfordringer innen mobilsalg ettersom økonomien er hard. Men med åtte prosents nedgang er det ikke så altfor ille.

Markedet rundt Latin Amerika ble hardere rammet, med hele 28 prosents nedgang, en lei rekord fra første kvartal som i stor grad forklares med valutaendringer som førte til at prisene på mobiltelefoner ble høyere.

Markedet har likevel hatt mange lovende slipp siste tiden, som Palm Pre, Iphone 3G S og Nokia N97. Så gjenstår det å se om de kan redde året.

Og i Norge har det vært en god vekst i abonnementer gjennom 2008.