ØKER: Selv om smartmobilenes salgsvekst stagnerer, så spår IDC at store mobiler - «phablets» - skal fortsette veksten.

Mobilveksten avtar – skjermene blir større

Årlig vekst i salget minsker, mens produkter med store skjermer vil øke markedsandelen.

Publisert Sist oppdatert

Markedsanalytikerne i IDC har kikket på salgstallene for smartmobiler, og spår at 2015 var det siste året med tosifret salgsvekst for denne produktkategorien. Det setter analytikerne i sammenheng med at Kina ikke lengre kan omtales som et voksende marked. Kina er nå blitt et modent marked.

Ensifret vekst

IDC har registrert totalt 1,44 milliarder solgte smartmobiler verden over i 2015. Dette representerer en vekst på 10,4 prosent i forhold til 2014. Selskapets prognoser for salg i 2016 er på 1,5 milliarder enheter, noe som betyr en vekst på 5,7 prosent i forhold til i fjor.

Når IDC ser flere år inn i framtiden, spår selskapet en ensifret prosentvis årlig vekst hvert år fram mot 2020. På det tidspunktet forventer IDC at salget vil være på 1,92 milliarder enheter.

Samtidig spår IDC at salget i større grad kommer til å dreies mot rimeligere modeller enn før. Selskapet estimerer en gjennomsnittlig salgspris per enhet på 237 dollar i 2020, mot 295 dollar i 2015.

Høy-endemarkedet svir

Det er de store modne markedene som trekker ned hastigheten. USA, Vest-Europa og Kina hadde alle en ensifret vekst allerede i 2015. Markeder med høy vekst i fjor var særlig India og Indonesia, i tillegg til Midtøsten og Afrika.

– At de modne markedene beveger seg langsommere nå, har alvorlige konsekvenser for Apple, i tillegg til Android-baserte produkter i den høye delen av markedet, etter som dette er markedene som tok unna majoriteten av de mer kostbare produktene de siste fem årene, sa Ryan Reith i IDC i en pressemelding.

Store skjermer øker

Det er all grunn til å vente et stort utvalg av nye produkter også i år, og er det en ting som er helt sikkert, så er det at mange av disse nyhetene kommer til å ha store skjermer.

– Forbrukerne migrerer stadig oppover, med tanke på størrelsen og omfanget på enhetene. Produkter i skjæringspunktet mellom mobiltelefon og nettbrett – ’phablets’ – fortsetter å øke i popularitet, sa Anthony Scarsella i IDC.

Han peker på at i 2015 sto slike enheter for 20 prosent av salget, mens i 2020 forventer IDC at andelen har økt til 32 prosent. Det utgjør et volum på hele 610 millioner enheter. Spredt på operativsystemer forventer IDC at Android-baserte phablets kommer til å vokse på denne måten, mens Apples produkter i denne klassen forventes å vokse litt svakere – fra 26 prosent i 2015 til 31 prosent i 2020.