Mote for mobilen

CEBIT, HANNOVER: Det finske selskapet Golla vil bli mobilens Benetton.

Publisert Sist oppdatert

De fleste brukere har lite respekt for mobilen sin og slenger den i bukselomma eller veska. Men mobile enheter kan bli som smykker som skal passes på, hvis det er opp til det finske selskapet Golla.

- Den nye trenden med touch-skjermer som Ipod vil gjøre at folk må bli mer forsiktige med sine mobiltelefoner, sier Jessi Koivukoski i selskapet.

Hun viser frem Gollas mobilsokker, vesker til musikkspillere og pc-bagger i moteriktige farger. På Cebit har det finske selskapet inntatt et stort område som bevis for den rivende utviklingen de har hatt de siste årene. Fra 2005 til 2007 har salget økt fra 1,5 millioner enheter til syv millioner enheter. Og det er ingen grunn å tro at det blir mindre i år.

- Vi tror en dobling er mulig også i 2008, og tallene fra de første to månedene i år viser at vi ligger foran skjemaet, forteller Koivukoski.

Billig

Nøkkelen til suksessen ligger i det som kan kalles en Benetton-faktor, eller kanskje selskapet kan sammenlignes litt med Apple.

- For oss handler produktet om livstil. Vi ønsker å ha en glad og fargerik profil, og det vinner frem hos kundene, sier Koivukoski.

I tillegg holdes produktene prismessig i et billig segment. Mobilsokkene koster ti euro, som tilsvarer 80 kroner. De litt mer avanserte versjoner koster en hundrings, mens ryggsekkene og pc-baggene ligger på 60 euro, knapt 500 kroner. Samtidig har produktet et kvalitetsstempel.

- Vi ønsker at alle kan kjøpe Golla-produktene, og velger bevisst å holde prisen lav.

Nokia-samarbeid

Det helfinske selskapet har bare 25 ansatte, mens all produksjon foregår i Kina. Hovedkontoret bruker tiden på design og salg. Selskapet har samarbeidet med storebror Nokia, men søker stadig nye partnere.

- Vi har en avtale med Microsoft om Zune, og forhandler med Apple. Der tror jeg vi hadde vært på rett plass. Det hadde vært en klar fordel å være i alle Apple-butikker verden rundt, det er en kanal med kundene som passer oss, mener Koivukoski.

I de tre nordiske landene solgte selskapet 300 000 enheter i fjor. Hvor mange av dem som havnet i Norge vet ikke Koivukoski, men selskapet har et økende antall forhandlere på det norske markedet. Golla-produktene selges nå i 100 land.

- Bare i fjor var det 20 land, så det går fort. Vi har sett en del kopier, men vi tror nok våre produkter er gode nok til å holde koken. I tillegg er det såpass billig at folk i de fleste land kan kjøpe dem, sier Koivukoski.

Les mer om Gollas produkter her.