Motorola Razr i Europa

Motorola Razr i Europa

Nokia, Sony Ericsson og Samsung øker sin markedsandel på bekostning av Motorola

I Europa ble det solgt 87 millioner mobiltelefoner i andre kvartal, en økning på åtte prosent i forhold til samme periode i fjor, ifølge tall fra analyseselskapet IDC.

Fremgangen kommer til Nokia, Sony Ericsson og Samsung til gode, mens Mototrola er den store taperen på det europeiske markedet. Nokia har i Europa en markedsandel på hele 51 prosent. Selskapet har bra vekst med modellene N95, E65 og 6300.

Samsung øker fra 29 prosent til 32 prosent. Selskapet tjener på 3G-satsingen. Sony Ericsson har et rekordkvartal, og har sin sterkeste posisjon i den vestlige delen av Europa. I Hele regionen oppnår selskapet en markedsandel på 14 prosent. Den japansk-svenske mobilprodusenten gjør en bra jobb i mellomsegmentet med W300 og W200 Walkman.

For Motorola byr siste kvartal bare på elendighet. Selskapet falt til fjerde plass på det europeiske markedet og selger bare seks prosent av alle mobiler. Satsingen på Razr-modellene har mislykket.

Motorola har erstattet europasjefen Ron Garriques med Stu Reed, og vil oppgradere distribusjon og logistikk.

Markedsandeler i Europa:

Nokia: 51 prosent

Samsung: 32 prosent

Sony Ericsson: 14 prosent

Motorola: 6 prosent

LG Electronics: 4 prosent

Kilde: IDC

Mobilitet