Nå kommer kartslaget

Hvordan tjene penger på mobilitet og store data? Gigantene ser på kart og lokalisering. Kampen står om gunsten til mer eller mindre entusiastiske sluttbrukere. Men det er avhengig av lokasjon.

Publisert Sist oppdatert

Facebook ble kritisert for svak inntjening fra økt mobilbruk. Svaret ligger muligens i hvordan de bruker kart-tjenester. I Silicon Valley jobber en nordmann for Nokia og ser inntektsmulighetene Facebook ikke får tak på.

Sjef for konsept og innovasjon i kart og bildedivisjonen til Nokia er Hans-Peter Brøndmo. Norskfødte Brøndmo har utdannelse fra MIT og har jobbet og bodd i USA i de siste tredve årene. Til Nokia kom han fra Plume, et tidlig mobilt sosialt nettverk som var et av de ferskeste selskapene han har grunnlagt, og som ble kjøpt opp av Nokia for to år sida.

- Vi i Plume forsto en del om mobilitet og sosiale medier som Nokia trengte. Mengden informasjon som ligger i mobilitet og bruk i sosiale medier er ennå langt unna å bli forstått, blant annet av Facebook, forteller Brøndmo når vi møter ham hos Nokia i Sunnyvale i Silicon Valley.

Facebook ble tidligere i år børsnotert, og akkurat mangelen på inntekter fra en stadig voksende mobilbruk var en av mange punkter som ble kritisert ved børsintroduksjonen.

Moden lokasjonstjeneste

- Potensialet som ligger i lokaliserte og tilpassete meldinger til mobilbrukeren er ennå langt fra å bli tatt ut. Nokia har en stor og fungerende kart-tjeneste med tilpasset lokaliseringstjenester som mobilbrukerne deres kan nyte godt av. Denne utvides stadig, sier Brøndmo.

Tjenestene han referer til kalles Ovi Map, og har i mange år vært en av tjenestene Nokia har lagt inn i sine mobiler som en gratis ekstratjeneste. På mange måter har de fungert som effektive utraderere av egne gps-enheter. Selskapet har blant annet tilbudt enknappsfunksjoner, der et trykk på en knapp i deres kartapp har gitt en liste over nærliggende severdigheter og attraksjoner.

- Disse tjenestene er mer utbredte enn mange vet. Karttjenester er et eget inntektsområde for Nokia, og mange bilprodusenter og nett-tjenester bruker våre kart som basis for tjenester. Blant annet bruker Yahoo det på nett, og Microsoft i sine Windows Phone-mobiler, sier Brøndmo.

Enklere og sikrere i bruk

Han ser for seg at lokasjonsdata først og fremst bør bli enklere i bruk, og at vern av data den avgir er implisitt.

- Det er snakk om at selve smartmobilen må være smart nok til å vite hvem den skal dele hva med. Hele verden trenger ikke vite hvor man er til enhver tid, men det bør være greit at den nærmeste familien vet det. Dersom det er snakk om å få tilpasset informasjon til hvor man er, bør det også kunne håndteres mer eller mindre automatisk. Det kan hende at du bare vil ha tilbud fra nærmeste kaffebar når du er i nærheten, og det er de to eneste parametrene denne tjenesten trenger vite, forteller Brøndmo.

- Det er klart at markedsfolk gjerne vil vite mest mulig, men det er ikke nødvendigvis noe jeg er interessert i at de gjør. Da bør jeg bestemme hva og med hvem jeg vil dele. Utfordringen for de som utvikler mobile tjenester basert på lokasjon er å finne ut hva de kan tilby av merverdi som både gjør at brukere vil kople seg til tjenesten, og eventuelt avgi mer informasjon dersom de mener det de får tilbake er verdt det.

Kartet er gammeldags

Han er også opptatt av at kartet i seg selv gjerne er litt gammeldags i en global verden. For nordmenn er det å lese og bruke kart ganske vanlig, men han ser at i resten av verden er det ikke kartet som er viktig. Det er lokasjon, og relevans som spiller en større rolle. Med andre ord er det mer interessant å tenke "hva er i nærheten av der jeg faktisk er som jeg trenger å vite om?"

- Utfordringen er derfor snarere å utvikle en smarttelefon med tjenester som gjør deg kjent der du til enhver tid er. Da må kart koples til severdigheter, tjenestetilbud og sosiale medier som gir en oversikt og forhåndsvurdering for hva som er verdt å ta i bruk. For butikker kan dette brukes for å øke trafikk og omsetning i lavtrafikkperioder gjennom timesavgrensede mobilkampanjer, forklarer Brøndmo.

Han ser for seg at dette kan lede fram til flere typer følgetjenester. En ting er tilbud, en annen er kupongtilbud. Og hvorfor avgrense kuponger til meldinger? Slike tilbud kan gjerne lastes rett inn i en nærkommunikasjonsbrikke (NFC) og brukes som betaling direkte i butikker med slike lesere.

En annen mulighet kan være å kople kamera med lokasjon. Dine egne, eller andres bilder fra et sted kan tilbys som en visuell hjelp til å bli kjent med et sted. Om man legger til en dimensjon av tid, kan foto tatt til ulike deler av året gi bedre inntrykk av et sted. Eller det kan koples til andre sektorer som helse og omsorg. For eksempel kan flere tilgjengelige foto over tid koplet til et sted, hjelpe pasienter med demens til å huske mer eller bedre.

- For Nokia handler dette om å utvikle noe vi allerede har moden teknologi rundt. Vi åpner opp disse tjenestene gjennom å tilby API-er for den som vil utvikle nye tjenester og bistår med konsulenthjelp, sier Brøndmo.

- Hovedkonkurrenten er Google. Måtte den beste vinne, smiler Brøndmo.

Ikke løsrevet fra totalen

Hos konsulentselskapet Bouvet er de opptatt av at kundene deres må se lokasjonstjenester i en helhet.

- Foreløpig er det litt opp og ned hvor opptatt våre kunder er av kart og lokasjon. Foreløpig har de fleste vært mest opptatt av å være tilgjengelig på mobil. Men vi anbefaler dem å se på kart og lokasjonstjenester i sammenheng med den totale digitale strategien. Det må være samsvar for kunden hvordan vedkommende opplever leverandøren på pc, mobil og for eksempel i sosiale medier, poengterer Carl Christian Grøndahl.

Han er konsulent i Bouvet. Selskapet tilbyr teknologi og utviklingstjenester på de fleste plattformer, og har 800 ansatte i Norge og Sverige.

Han viser til at lokasjon kommer til å bli viktigere. Spesielt ikke om det koples til sosiale medier.

- Bedrifter må se på hvordan de er til stede i sosiale medier, og spesielt medier som bruker lokasjon. Det er en viss redsel for at sosiale medier gir negative tilbakemeldinger, men de er ikke viktige. De viktige er kunder som gir god tilbakemelding i sosiale medier, hvor disse tilbakemeldingene koples sammen med informasjon og tilpasset informasjon og tilbud til kunden der de er. Dersom det er sammenheng med produkt, omtaler og positive tilbakemeldinger, gir det økt salg, forteller Grøndahl.

Apple dilter etter

Utfordringen for bedriftene er i tillegg å være sikker på at de er tilgjengelige i de store karttjenestene. De må være listet i Google Maps, hos Bing eller komme seg inn i ferske karttilbud fra Apple.

- Dette er foreløpig ikke beheftet med kostnad, siden disse karttjenestene er avhengige av at deres søk gir best mulig resultat. De selger tross annonser knyttet til søk, ikke plass på kartene. Grunnen til at dette øker i relevans, er redselen for å miste kontrollen over viktige brukergrupper. Det er blant annet derfor Apple vil ha sin egen karttjeneste og ikke henter den fra noen av de andre. De store stoler ikke så mye på hverandre, poengterer Grøndahl.

Sosial kamp

Han ser for seg at dette kommer til å bli en kamp om brukervelvilje, og sammenligner det med hva Google gjør med sin G+ for å kapre Facebook-kunder. Facebook bruker Bing som sin karttjeneste, der Google naturlig nok bruker sin egen tjeneste.

- Utfordringen knyttet til personvern er foreløpig at selskapene ikke er interessert i å komme i en situasjon hvor de beskyldes for å misbruke lokasjonsdata. Vi som brukere er på vår kant i en opplæringsfase, der vi lærer oss når, hvor, hva og til hvilken leverandør vi skal oppgi personlige opplysninger. Der vil uhell av typen LinkedIn skje, men omfanget kan avgrenses med litt fornuftig omgang med egne data, sier Grøndahl.

- For mindre virksomheter enn de største innebærer dette økt ansvar for hvordan de henter inn og verner brukerdata. Omdømmetapet om de feiler å gjøre dette skikkelig kan være like forretningskritisk for dem som for de største.

Store summer på spill

At det er store penger i mobilitet og lokasjonstjenester bekreftes også av en undersøkelse i regi av Motorola fra mai i år. Dette er den delen av Motorola som leverer logistikk og transaksjonstjenester som betalingsterminaler i lager og butikk. I Norge er de kjent for radiokommunikasjon og håndterminaler beregnet for tøff bruk som de skaffet seg gjennom oppkjøpet av Symbol i 2006.

De undersøkte hva nordamerikanske forhandlere i sluttleddet antok at de tapte i form av kunder som var misfornøyd med tjenestene de ble tilbudt mobilt. Dette handler om alt fra hvordan en butikk framsto på nett og samsvar med fysiske butikker, tilpasset lokasjonsbasert tilbud til kunden i den butikken de valgte, tilgang til varer og fram til tilbud at trådløse løsninger i butikken. Forhandlere i Nord-Amerika antok at de tapte rundt 900 kroner i omsetning for hver kunde som var misfornøyd med det mobile tilbudet.

Motorola har også undersøkt hvor mange kunder som faktisk avsto fra å gjøre kjøp på grunn av dårlig mobiltjenester i en fysisk butikk. I desember fortalte at så mange som 44 prosent lot være å gjøre et innkjøp. De fleste gikk til en konkurrent og deres fysiske butikk, et mindretall valgte netthandel.

Plattform for kombinasjon

For mobilutfordrer Microsoft er karttjenester helt sentralt i nylig lanserte Windows Phone 8.

- Det kommer til å bli et slag om kart og lokasjonsdata, men det er også snakk om noe som alle kommer til å ha. Det er den som klarer å utnytte lokalisering på en slik måte at sluttbrukeren er kjempefornøyd, uten at vedkommende føler at personvernet er krenket. Den balansen er hårfin, sier Børge Hansen. Han er teknologidirektør i Microsoft Norge. Selskapet har egne karttjenester gjennom sine Bing-tjenester, og har tilbudt slike dette til sine utviklere av applikasjoner for pc eller mobil i mange år. De har også et stadig sterkere samarbeid med Nokia gjennom Windows Phone-plattformen.

- Samarbeidet med Nokia er sentralt for å utvide dette tilbudet på vår mobile plattform. Blant annet er dette sterkt integrert i Windows Phone 8, sier Hansen.

Han ser også en trend der merverdien er koplet til hvordan bedriftene utvikler tjenester basert på samlet datamengde. Lokasjonsdata bør koples til forretningsanalysesystemer der andre data om adferd, eller omtale i sosiale medier, koples sammen slik at sluttbrukeren får et tilpasset system.

- Microsoft er en leverandør av plattformer som skal gjøre dette mulig. Vi skal ikke tilby alt mulig selv, men gjøre det mulig for våre partnere å utvikle tjenester som gjør deres virksomhet bedre, poengterer Hansen.