Nokia: - Vi er et programvareselskap

Nokia: - Vi er et programvareselskap

Mobiltelefonene bare et instrument for å tjene penger på programvare.

Fra gummi i 1898, til kabler i 1912, til elektronikk i 1960, til mobiltelefoner i 1981. I 2010 sier Nokia at de nå skal anses som et programvareselskap, og ikke en mobiltelefonprodusent.

Selskapet har startet å konsolidere telefonflåten. I første halvpart av 2010 har de sluppet 22 telefoner, sammenlignet med 35 andre halvår 2009. Markedssjef for Asia-området, Will Harris, forteller vår søsteravis Computerworld i Australia at selskapet er en bedrift i endring.

- Vår fremtid er programvare, ikke maskinvare, sier han.

Programvaren er også i endring. Mobilgiganten slipper snart en overhaling av den populære åpen kildekode-plattformen Symbian Seris 60. Symbian^3 er på vei, og er planlagt kjørt på telefonen Nokia N8. Symbian^4 er neste steg, og forventes å være på plass første halvdel i 2011.

På lag

I tillegg produserer selskapet sine første enheter med Linux-baserte Meego. Selskapet kommer til å ende opp med tre plattformer, Series 40, Symbian 4 og Meego – alle åpne for tredjepartsuvikling via Qt.

Nokia har kjøpt navigasjonsselskapet Navteq for å få mer ekspertise på denne fronten. Men samtidig er et stort aspekt av selskapets programvarefokus en økende interesse i samhandling, blant annet via samarbeid med andre. Tross alt er Symbian og Meego åpen kildekode, og sistnevnte er en hybrid mellom Nokias Maemo og Intels Moblin-operativsystem.

Nokia spiller også på lag med Microsoft, og har droppet sin proprietære meldingstjeneste til fordel for fullverdig Exchange-støtte via Office Communications Server client som siste nytt.

Men selskapet vil også spille på lag med sitt lokalmiljø..

- Det er et godt tegn for Nokia som programvareselskap; når du utgir programvare, få det ut til utviklerne og miljøet, slik at de kan finne ut hva som kan kjøre på programvaren. Dermed blir utgaven bedre for forbrukerne, sier Harris.

Selskapet har ikke tro på konseptet ”en størrelse passer alle”. Det er nok derfor Nokia ikke har kastet seg på strategien Apple kjører.

Fall

Den renoverte strategien kommer på et tidspunkt der markedsposisjonen er under angrep fra alle kanter. Antallet utsendte mobiler har riktignok steget, men like fullt viser Gartners tall at markedsandelen faller etter hvert som flere konkurrenter entrer markedet.

I Australia er for eksempel Nokia markedsledende med sine 43,9 prosent av smarttelefonmarkedet. Men IDC-analytiker Mark Novosel mener Apple kan ta over posisjonen innen året er omme.

Globalt har Nokia 35 prosent markedsandeler per første kvartal i år, men konkurrentene spiser innpå.

Harris har følgende kommentar til dette:

- Vi har et mye mer ydmykt forhold til vår posisjon nå enn vi hadde før. Men vi er ekstremt klare på at vi fortsatt skal være like suksessrike som vi alltid har vært.