Nokias rekordhandel

Nokias rekordhandel

Nokia kjøper Navteq for 44 milliarder kroner for å styrke satsingen på lokasjonsbaserte tjenester.

Mobilkjempen Nokia har gjort sitt største oppkjøp noensinne ved å legge 8,1 milliarder dollar, nesten 44 milliarder kroner, på bordet for Navteq, som lager digitale karttjenester. Nokia vil utstyre flere av sine mobiltelefoner med gps-navigasjon, men også tilby flere tjenester.

Navteq tilbyr digitale kart for en rekke nettsteder, har 3 000 ansatte i 30 land og omsatte for 1,1 milliarder kroner i forrige kvartal, med et resultat før skatt på 220 millioner kroner. Deres største konkurrent er Tele Atlas, som i dag forsyner Nokia med karttjenester. Tele Atlas er i ferd med å bli kjøpt opp av gps-produsenten TomTom, og med kjøpet av Navteq har også Nokia sikret seg fremtidig tilgang på digitale kart, foran nesen på Microsoft, Yahoo og Google som alle tidligere er nevnt som potensielle Navteq-kjøpere.

LES OGSÅ: TomTom vil overta kartprodusent

Nokia vil fortsette å forsyne Navteq-kunder med digitale kart, men også tilby flere lokalasjonsbaserte tjenester. Slike tjenester skal gjøre det enkelt for kundene for eksempel å finne nærmeste restaurant eller lokale trafikk- eller værmeldinger.

- Mye av navigasjonsmarkedet er allerede kapret av gps-produsenter som TomTom og Garmin, men vi tror fortsatt det ligger stor verdier i kartdata, sier Canalys-analytiker Chris Jones til Computerworlds nyhetstjeneste.

De fallende marginene på selve telefonene gjør at Nokia vil øke inntjeningen på tjenester, og satser stadig mer på blant annet spill og musikk, påpeker Jones.

Avtalen må godkjennes av konkurransemyndigheter og aksjonærene i selskapene, og er ventet sluttført i første kvartal 2008.

Mobilitet