Norges mest useriøse fortsetter

Norges "mest useriøse" fortsetter

10.000 nordmenn slipper å bli stengt ute av mobilnettet, etter at Telenor fikk pengene sine i siste øyeblikk.

Etter flere runder og trusler om utstengelse, har Telenor endelig fått penger fra Barablu. Et London-basert selskap som opererer i Norge med mobilabonnementene Vectone mobile og Lyca mobile.

- De har betalt det de skylder oss. Dermed er grunnlaget for å stenge dem ute er ikke lenger tilstede, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor, til Computerworld.

Ifølge Lessum har Barablu nå betalt hele beløpet som Telenor hadde til gode.

Misligholdt betalingsforpliktelser

Post- og teletilsynet hadde 26. februar gitt Telenor tillatelse til bruksbegrensning overfor Barablu Mobile Norway Ltd. (Barablu), det vil si tillatelse til å stenge tjenestene som Barablu kjøper fra Telenor. Barablu har misligholdt sine betalingsforpliktelser overfor Telenor, og tillatelse til bruksbegrensning kan i slike tilfeller gis av PT etter at andre løsninger er forsøkt.

Hadde Telenor stengt Barablu ute, ville 10.000 abonnenter i Norge vært uten mobildekning.

Men Barablu søkte i siste liten kontakt med Telenor for å finne en løsning. Telenor valgte fredag å ikke stenge ut Barablu, og forsatte forhandlingene over helgen. Mandag var Telenors informasjonssjef fremdeles usikker på om de skulle få betalingen, men i dag ble saken avklart.

- Vi er forpliktet til å stille vår infrastruktur til rådighet for alle. Så lenge de betaler har de all rett å fortsette, sier Lessum.

Mer seriøse?

Det spørs hvor lykkelig Telenor er med løsningen. Avtalen med Barablu har medført mye problemer, og selskapet har blitt karakterisert av PTs sjef Willy Jensen som ”Norges mest useriøse mobilselskap”.

- Det ser ut at de betaler, og da er saken dessverre ut av verden. Men jeg tror ikke de blir ikke veldig mye mer seriøse av dette, sier Jensen litt fortvilet til Computerworld.

Så puster PT-sjefen dypt.

- Jeg håper det ordner seg og de oppfører seg bedre, sier han.

Vurderer fortløpende

Lessum vi ikke uttale seg om Telenor synes Barablu er en plage. Han påpeker at PT og Telenor har forskjellige roller.

- Vi har et avtaleforhold, og vi må innrette oss under det profesjonelle forholdet vi har. Vi skal ikke vurdere Barablu ut fra andre ting. Det var vi som begjærte dem stengt, og de tapte i Tingretten. Men så gikk vi i dialog umiddelbart, og det er det vi forholder oss til, sier Lessum.

Han påpeker at PT er tilsynsmyndighet, og at det ikke er Telenors rolle. Om det blir en ny runde neste gang Barablu ikke betaler, vil Lessum ikke spekulere i.

- En ny runde neste gang? Det er vanskelig å si, det er opp til dem. Så lenge de overholder avtalene, er det ingen problemer fra vår side. Men vi har mulighet å gjøre disse grepene igjen. Vi skal fortløpende vurdere samarbeidet, sier Lessum.

Les om: