Opera lanserer annonseplattform

Opera lanserer annonseplattform

Åpner et enormt marked med annonser på mindre avanserte telefoner.

Den norske nettleseren lanserte i går annonseplattformen Open Mobile Ad Exchange, og åpner dermed for nettskybasert anonnsering på telefonene til 66,5 millioner Opera Mini-brukere verden over.

- Vi har bygget opp en enorm brukermasse med Opera Mini. Det er flott å være størst. Annonseplattformen er en ny måte å drive inn flere inntekter på, forteller Operas kommunikasjonssjef Tor Odland til Computerworld.no.

Ikke bare Iphone

Tidligere har det meste av reklamen via mobilnettlesere vært tilpasset smarttelefoner, men ved lanseringen av Open Mobile Ad Exchange åpnes det opp for et nytt marked med større inntjeningspotensial.

På verdensbasis er nemlig Opera Mini den dominerende nettleseren for såkalte featuretelefoner, mobiltelefoner med begrenset funksjonalitet som likevel klarer å kjøre Opera Mini og Java-applikasjoner.

- Fordi Opera Mini kan brukes på mobiler som ikke er smarttelefoner kan mobilannonsørene nå rekke ut til et mer ”vanlig” marked, forteller Odland.

- Selv om man kan få inntrykk av det bare er Iphones der ute er de mindre avanserte mobilene fremdeles i flertall.

Tilpasset reklame

Annonseplattformen baserer seg på teknologien til selskapet Admarvel, et reklamenettverk som Opera kjøpte opp i januar i år.

- Sammen med dem har vi laget en løsning for de som vil reklamere mot alle disse brukerne, uten å gjøre brukeropplevelsen dårligere, sier Odland.

- Det betyr at vi leverer mer målrettede annonser. Reklamen som vises gjennom Opera Mini vil være mer relevant.

Nettleseren vil i utgangspunktet se helt lik ut som før, og Odland lover det ikke vil dukke opp et større antall annonser enn tidligere. De man ser vil derimot være mer tilpasset den enkelte nettbrukeren.

- Det er ingen annonser i brukergrensesnittet, kun på nettsidene man går inn på. Dette regner vi med ikke vil skremme vekk noen brukere, sier Odland.