NY OPERA: Opera Software har oppdatert sin Android-nettleser, her vist på en Nexus 5X.

Opera vil nå 275 millioner Android-brukere

Effektiv videokomprimering er blant virkemidlene som Opera tar i bruk for å verve flere Android-brukere.

Det norske programvarehuset Opera lanserer nå nye versjoner av både Opera Mini for Android og av den ordinære Opera-nettleseren for Android.

Blant nyhetene finner vi videokomprimering, støtte for installerbare webapplikasjoner, forbedret funksjonalitet for nedlastinger og mer effektiv veksling mellom faner.

Vil ha flere brukere

– Målet er å øke antall Android-brukere på Opera-plattformen fra dagens 145 millioner til 275 millioner i 2017, sier Operas toppsjef Lars Boilesen.

Opera ønsker å ta konsekvensen av at videoforbruket på internett øker kraftig, ikke minst video som ses på nettbrett og mobil.

Problemet er at video spiser kraftig av datapakkene som mange brukere har i sine abonnementer. Ikke minst er det frustrerende for brukerne når video henger og tar et kraftig jafs av datapakken uten at brukeren får noen glede av det.

Noe av løsningen på dette problemet er mer effektiv videokomprimering, mener Opera, som forsikrer at dette nå er innført i selskapets Android-nettlesere.

Faner åpnes i bakgrunnen

I Opera Mini for Android blir håndtering av faner mer effektiv. Nye faner kan åpnes i bakgrunnen uten at man forlater den websiden man er på i øyeblikket. Deretter går det lynraskt å bla mellom de åpne fanene.

OPERASJEFEN: Lars Boilesen, administrerende direktør hos Opera Software, har stor tro på at selskapets Android-satsing vil gi resultater.

Støtte for installerbare webapplikasjoner innebærer at når man er på en webside, kan man aktivere en funksjon for å legge til denne websiden som en snarvei på hjem-skjermen. Dermed vil det å gå til samme side senere oppleves omtrent som å åpne en app.

Funksjonaliteten for nedlasting har fått en ny varselfunksjon, slik at man får en melding når nedlasting i bakgrunnen er ferdig.

Opera har nylig også oppdatert sin nettleser for pc og Mac. Dermed er Operas nye logo synlig for godt over 200 millioner brukere verden rundt, ifølge pressemeldingen fra Opera.