Satser på Magic som jentemagnet

Satser på Magic som jentemagnet

Med hvit Android-telefon satser HTC på å vinne kvinnehjerter. Nå har telefonen kommet til Norge.

HTCs Android-telefon Magic gikk i salg i fredag klokka 12. I den forbindelse samlet HTC sammen en knippe mobiljournalister for å fortelle om produktet og dele ut prøveeksemplarer.

Selve Magic har blitt lansert andre steder i verden tidligere. Men nå har den altså kommet til Norge. HTCs nordiske markedsdirektør Peter Frølund tør ikke på forhånd tippe hvordan salget blir i dag og fremover.

- Det er vanskelig å si. Vi har ingen konkrete forventninger, men tror den blir superpopulær. Den største utfordringen er at den er populær også andre steder, som potensielt kan gi problemer med levering, sier han.

Hvit = jentemagnet

I andre land har du fått valget mellom sort og hvit. I Norge kommer den kun i hvit.

TROR PÅ FLERE NORSKE PROGRAMMER: Camilla Sebelius, kommunikasjonsansvarlig i HTC, kan fortelle hva den første kunden som kjøpte HTC i Danmark sa: - Nå skal jeg hjem og programmere! Derfor tror hun snart programmer på norsk språk vil fosse frem i Android Store. (Foto: Leif Martin Kirknes)

- De fleste i andre land har valgt den hvite, sier Frølund.

- Dessuten gir hvit et litt mer spesielt preg over telefonen, skyter HTCs norgessjef Pål Marius Christensen inn.

- Vi håper å tiltrekke oss mange kvinnelige kunder med fargen, røper Frølund, som kan fortelle at jenter i 20-årene digger den.

- Den treffer det feminine segmentet mye bedre enn noen annen telefon tidligere.

- Det er en sterk kjøpegruppe, sier Christensen.

Frykter ikke Iphone

Målgruppen er konsumentmarkedet, og mobilen selges gjennom detaljkjeder som Elkjøp. HTC tror likevel de kan få inn mobilen i bedriftsmarkedet etter hvert som skillet mellom de to markedene viskes ut.

UTSEENDE: Slik ser HTC Magic ut. (Foto: Leif Martin Kirknes)

- Hvem er det dere håper å spise markedsandeler av med telefonen?

- Alle andre enn oss selv, kommer det kjapt fra Christensen.

- Konsumentmarkedet til Nokia, Sony Ericsson og Samsung, skyter Frølund inn.

- Frykter dere Iphone?

- Nei, sier Frølund.

- Hvorfor ikke?

- Iphone har gjort det godt, men Apple har et fokus på å ha få produkter. Vi kommer til å lansere flere forskjellige typer enn bare én mobil, og tror ikke alle ønsker det samme produktet. Noen vil ha firkantet telefon, andre vil ham er avrundet. I tillegg har HTC flere plattformer, både Andriod og Windows Mobile. Dessuten går vi mer etter de som er større, sier Frølund, og tenker da på tidligere nevnte Nokia, Sony Ericsson og Samsung.

Analyseselskapet Strategy Analytics har tidligere meldt at de tror på en vekst på hele 900 prosent for Googles telefonsystem i løpet av 2009. Dermed kan Android bli større enn iPhone i nærmeste fremtid.