Skusler bort markedsføringskanal

– Bedrifter som ikke er til stede på mobil, vil få problemer.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør Pierre Mårtensson i Eniro Norge AS advarer norske SMB-bedrifter om at de kan bli glemt og oversett hvis de ikke satser mer på markedsføring mot brukere av smartmobiler og nettbrett.

Selskapet er spesialist på digital markedsføring og er i nyhetene nå fordi selskapet er i ferd med å kjøpe opp et av de ledende web- og mediebyråene i Norge, Idium.

Bedriftene trenger hjelp

Oppkjøpet er ledd i prosessen med å hjelpe små og mellomstore bedrifter til å gå over til digital og mobil markedsføring. Og den hjelpen trenger bedriftene, ettersom bare et lite mindretall ser ut til å ha forstått hvor viktig mobiltelefonen er i markedsføringen.

– SMB-bedriftene trenger en partner som vet at deres største marked er lokalt, og som vet at små markedsbudsjetter må benyttes så effektivt som mulig for å nå sin målgruppe – en målgruppe som i større og større grad bruker smarttelefoner og nettbrett for å søke og kjøpe produkter og tjenester, sier Eniro-sjefen.

95 prosent ikke tilpasset mobil

Hele 95 prosent av alle norske nettsider er ennå ikke optimert for mobiltelefon, ifølge Eniro. Dette betyr at norske bedrifter skusler bort det som kanskje er i ferd med å bli den aller viktigste markedsføringskanalen her til lands.

Undersøkelser viser at 79 prosent av befolkningen har smarttelefon og 52 prosent har tilgang til nettbrett.

Brukerne velger bort bedrifter de ikke finner på mobilen, og de gjennomfører kjøpsbeslutninger der de befinner seg.

40 prosent av søk på mobil har lokal tilnærming. Det gjøres over 50 millioner søk hver dag, og søkemotorene er den største beslutningskanalen for kjøp av produkter og tjenester.

Likevel er altså hele 95 prosent av alle norske nettsider er ikke optimert for mobil, ifølge Eniro.

– I praksis betyr dette at dette er stort potensial for lokal, digital synlighet, og bedrifter som ikke er tilstede på mobil, vil få problemer, fastslår Mårtensson.

Annonserte for 280 millioner i fjor

Annonseomsetningen på mobil og nettbrett i Norge økte med 234 prosent til en totalomsetning på 280 millioner kroner i 2013.

Idium driver i dag en bred virksomhet innen digital markedsføring og tilbyr tjenester som mobile nettsider, søkemotoroptimalisering, video, og søkeordannonsering på Google og Bing.

Eniro tilbyr mange av de samme tjenestene gjennom merkevaren Kvasir Media, som i dag er Norges eneste Google Premier SMB Partner.

Virksomheten i Kvasir Media vil nå legges inn i Idium, som vil fortsette som en egen merkevare og lede Eniros satsning på kampanjeprodukter og prestasjonsbasert markedsføring i Norge, ifølge pressemeldingen fra Eniro.

– Oppkjøpet av Idium er ett av flere steg på veien på videre vekst i Norge, og da innenfor et forretningsområde som har et betydelig vekstpotensial, sier Mårtensson.

Eniros inntekter fra Idium forventes i 2014 å bli omlag 35 millioner svenske kroner. I tillegg gir oppkjøpet kostnadssynergier.