Sony Ericsson øker mest

Sony Ericsson øker mest

Det globale mobilsalget går rett til værs, og Sony Ericsson står for den største økningen.

Mobiltelefoner selger som aldri før. I andre kvartal økte det globale salget med 17 prosent, til 270,9 millioner solgte enheter. Modne markeder som Vest-Europa og Nord-Amerika løfter seg etter en svak nedgang i første kvartal, men den store veksten kommer i Asia, melder analysebyrået Gartner.

- Det er nye markeder som Afrika, Latin-Amerika og Asia som først og fremst vil gi bransjen videre vekst, mener Gartner-analytiker Carolina Milanesi.

Sony Ericsson kaprer markedsandeler, og med et sprang fra 6,6 til 9 prosent av det globale mobilsalget står de for den største relative økningen i forhold til fjorårets andre kvartal. Nokia er fortsatt klart størst og øker sin andel fra 33,7 til 36,9 prosent, samtidig som sterkt salg av avanserte telefoner har økt gjennomsnittsprisen, til tross for et generelt prisfall i markedet.

Til tross for sine økonomiske problemer beholder Motorola andreplassen, men faller fra 21,9 til 14,6 prosent, delvis på grunn av mange gamle produkter. Samsung økte fra 11,2 til 13,4 prosent, mens Sony Ericsson altså overrasket med å selge 24,3 millioner mobiler i andre kvartal.

LES OGSÅ: Apple presser teleoperatørene

I Vest-Europa ble det solgt 46 millioner mobiler, en økning på 11 prosent. En stor del av salget er i nedre del av markedet, men også salget av 3g-telefoner begynner å skyte fart. I Asia ble det solgt 95,5 millioner mobiler, en økning på hele 40,7 procent, og Kina står her for størstedelen av veksten.

Apple-effekten, etter introduksjonen av Iphone, vil først bli synlig i kommende kvartal, spår Gartner. For hele 2007 spår analyseselskapet et globalt salg på 1,13 milliarder enheter.

Les om:

Mobilitet