Sosiale nettverk tar av på mobil

Sosiale nettverk tar av på mobil

Bruken av sosial nettverk er en av de mest populære og raskest voksende trendene, både på pc og mobil.

Det er spesielt to ting som skiller seg ut blant trendene vi blir stadig mer avhengige av: mobiltelefoner, og sosiale nettverk som Facebook, MySpace og Twitter. I den siste tiden har det blitt mer og mer vanlig at disse to går hånd i hånd.

Mobiltelefoner bruker vi for å holde kontakt med folk rundt oss til daglig, og det samme gjelder sosiale nettverk. Men mulighetene for kommuikasjon med andre er langt større på sosiale nettverk. Med nettverk som Facebook og MySpace har det blitt langt enklere å dele innhold som bilder og video, i tillegg til å kommunisere med venner og kjente.

Ettersom sosiale nettverk blir mer og mer tilgjengelig, vises en ny tendens blant mobiltelefonbrukere - flere er nå aktive på sosiale nettverk også via telefonen.

Enkelt å bruke

Selv relativt enkle mobiltelefoner har i dag mulighet for å laste ned såkalte “apps”, små programmer, som blant annet gir tilgang til sosiale nettverk, noe som gjør prosessen med å logge inn, legge igjen beskjeder, kommentere bilder og så videre, mye enklere. Med mobiltelefonen er du ikke lenger bundet til en pc for å følge med på, eller oppdatere vennene dine med nyheter om det man holder på med, eller noe man vil dele med andre. Både en selv, og alle andre, er alltid tilgjengelige på de sosiale nettverkene.

Ifølge analytikerbyrået comscore.com bruker mer enn 30 prosent av smarttelefoneierne sosiale nettverkssider gjennom en mobil nettleser. I januar i år logget rundt 25 millioner amerikanske smarttelefoneiere inn på Facebook via mobiltelefonen sin. Det har ikke blitt offentliggjort tilsvarende tall for bruken av sosiale nettverk på mobiltelefon i Norge, men undersøkelser viser at Internettbruken på mobiltelefon har eksplodert også her til lands de siste par årene. Mye av det kan nok skyldes introduksjonen av smarttelefoner, og spesielt Apples iPhone.

I USA økte bruken av sosiale nettverk på mobil med 112 prosent sammenlignet med samme måned året før. Den samme trenden ser vi på nettsteder som blant annet Twitter og MySpace.

Les om: