Suverene Samsung

Suverene Samsung

Mens pc-salget faller kvartal for kvartal, har det vært en kraftig økning i salget av mobiltelefoner. Samsung knuser Apple, men begge utfordres av mindre leverandører.

I andre kvartal ble det solgt 76 millioner pc-er, mot 85 millioner over samme periode i fjor. Det er en global nedgang på nesten 11 prosent, ifølge tallene fra Gartner. For smarttelefoner er situasjonen en ganske annen. Analyseselskapet IDC la i slutten av juli fram salgstall for smarttelefoner som viser en vekst på over 52 prosent.

Tallene viser ar mobilprodusentene sendte ut 237,9 millioner smarttelefoner i andre kvartal, i fjor på samme tid var tallet 156,2 millioner.

Se tabell nederst i saken.

Samsung klart størst

Samsung har ifølge IDC en markedsandel på 30,4 prosent for smarttelefoner, Apple er på en andreplass med 13,1 prosent. På tredjeplass finner vi LG med 5,1 prosent.

Samsung er altså klart størst med 72,4 millioner solgte smarttelefoner i andre kvartal. Apple solgte 31,2 millioner Iphones.

Men de små aktørene vokser, ifølge IDC.

- Markedet for smarttelefoner er fortsatt et stigende tidevann som løfter mange skip. Selv om Apple og Samsung er de dominerende aktørene er markedet mer fragmentert enn noen gang, sier Kevin Restivo i forbindelse med presentasjonen av rapporten.

- Alle vil ta Apple

Apple taper markedsandeler og fortjenesten falt på tross av at selskapet faktisk solgte 20 prosent flere Iphone i år i forhold til i fjor, i månedene april, mai og juni. Akkurat på dette området overgikk selskapet også analytikernes forventninger.

En av grunnene til at Apples andel av markedet faller, mener Kevin Restivo, skyldes at mange kunder venter på en ny modell og at selskapet dermed ikke vokser like fort som markedet. Apples andel forventes å øke når selskapet kommer med en ny Iphone, sannsynligvis nå i høst.

Teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom er ikke forundret over at Apple taper markedsandeler. Han tror ikke hele årsaken ligger i at kundene sitter på gjerdet og venter på en ny utgave av Iphone.

- Det er naturlig at nummer-en aktøren gjennom mange år blir forbigått. Apple må nødvendigvis gi fra seg markedsandeler, sier Aarønæs og fortsetter:

- Jeg har større tro på argumentet om at utfordrerne blir bedre. Da blir Apple en litt "sitting duck" for de andre.

Teleanalytikeren sammenligner smarttelefoner med en verktøykasse som du selv fyller med innhold.

- Apple var lenge veldig langt foran de andre med å tilby mye innhold. Så har de andre også kommet veldig langt og tilbyr en stadig bredere portefølje og et solid økosystem med applikasjoner, sier han.

- Samtidig tror jeg mange er lojale til produsentene. Man liker det vante brukergrensesnittet, enten det er Microsoft, Google eller Apple. Og det er interessant at folk flest syns det er greit å være innelåst, så lenge ting er enkelt, sier Aarønæs.

HTC sliter

HTC er Taiwans største produsent av smarttelefoner og var for noen år siden en stigende stjerne i mobilbransjen. For selv om salget av smarttelefoner det siste året har økt, er det tegn som tyder på at markedet er i ferd med å mettes. Og for HTC, som ikke lenger er blant de fem største produsentene, har det vært ekstra ille. Selskapets markedsverdi er i det siste året neste halvert og under resultatfremleggelsen denne uken ble det klart at de fikk sitt åttende kvartal med nedgang i inntektene.

Markedslederen, koreanske Samsung, la på sin side frem et knallresultat med en økning på 50 prosent og fikk et nettoresultat på 6,9 milliarder dollar for månedene april til juni.

Men heller ikke Samsung ser en skyfri himmel. Det gode resultatet i andre kvartal var nemlig dårligere enn kvartalet før og i en pressemelding i forbindelse med kvartalsrapporten, skriver selskapet at de tror på en lavere veksttakt for smarttelefonmarkedet.

Topp fem smarttelefonprodusenter i andre kvartal. Antall enheter ut fra fabrikk og markedsandel (antall enheter i millioner).

Leverandør

2Q13 antall enheter

2Q13 markedsandel

2Q12 antall enheter

2Q12 markedsandel

År til år endring

Samsung

72.4

30,4 %

50,3

32,2 %

43,9 %

Apple

31.2

13,1 %

26,0

16,6 %

20,0 %

LG

12,1

5,1 %

5,8

3,7 %

108,6 %

Lenovo

11,3

4,7 %

4,9

3,1 %

130,6 %

ZTE

10,1

4,2 %

6,4

4,1 %

57,8 %

Andre

100,8

42,4 %

62,8

40,2 %

60,5 %

Totalt

237,9

100 %

156,2

100 %

52,3 %

Kilde: IDC

Topp fem mobilprodusenter i andre kvartal. Antall enheter ut fra fabrikk og markedsandel (antall enheter i millioner).

Leverandør

2Q13 antall enheter

2Q13 markedsandel

2Q12 antall enheter

2Q12 markedsandel

År til år endring

Samsung

113,4

26,2 %

97,5

23,9 %

16,3 %

Nokia

61,1

14,1 %

83,7

20,5 %

- 27,0 %

Apple

31,2

7,2 %

26,0

6,4 %

20,0 %

LG

16,2

3,7 %

13,1

3,2 %

23,7 %

ZTE

15,0

3,5 %

15,2

3,7 %

-1,1 %

Andre

195,2

45,2 %

172,2

42,2 %

13,4 %

Totalt

432,1

100 %

407,7

100 %

6,0 %

Kilde: IDC

Les om:

Mobilitet