Svenskene dreper Netcom

ER SANT: Teliasonera + Netcom = Telias norske virksom, eller heretter bare Telia. (Foto: Netcom)

Svenskene dreper Netcom

1. mars forsvinner Netcom fra det norske telemarkedet. I hvert fall navnet. Heretter vil erkerivalene hete henholdsvis Telia og Telenor.

Norske mobiltelefonbrukere har hørt om Netcom helt siden mobiltelefonen gikk fra å være en telefon man bar med seg i en tung skulderveske til noe man puttet i lommen. Netcom tok det første spadetaket i utbyggingen av mobilnettet i Norge i 1993.

Nå skifter Netcom navn til Telia, som også er navnet på det svenske morselskapet. Strengt tatt snakker vi egentlig om Teliasonera AB, som oppsto i 2002 etter en fusjon mellom svenske Telia og finske Sonera.

TeliaSonera-fusjonen oppsto i kjølvannet av at Telia, opprinnelig en monopolist i det svenske telemarkedet, hadde mislyktes i forsøket på å få til en tilsvarende fusjon mellom Telia og norske Telenor, ifølge Wikipedia. Telia kjøpte norske Netcom et par år før, i 2000.

Synliggjøring

Hvorfor skifter Netcom navn til Telia?

En viktig grunn er å synliggjøre at Netcom er en del av Nordens største mobilselskap, som utvikler digitale tjenester og kunnskap på tvers av grenser, ifølge administrerende direktør Abraham Foss i Netcom – eller «i Telias norske virksomhet», som formuleringen er i pressemeldingen om navneskiftet.

Målet er å få frem at Telia utvikler digitale tjenester og kunnskap på tvers av grenser.

– Et felles merkenavn visker bort landegrensene, gir kundene tilgang til flere og bedre tjenester og vil bidra til å styrke Telias posisjon for videre satsing i Norge og Europa, skriver Telias norske virksomhet i pressemeldingen.

Tilrettelegger

– Våre kunder omfavner og lever i den digitale revolusjonen. De ser ingen grenser og har bokstavelig talt hele verden i sin lomme.  Vi skal ligge i forkant og spille på lag med kunder og digitale partnere for å drive den teknologiske utviklingen videre. Vi skal bevege oss fra å være en ren mobiloperatør til å bli en digital tilrettelegger, som skal levere unike kundeopplevelser, sier Foss.

Telia lover at selskapet skal fortsette å satse sterkt i Norge. – I 2015 investerte Telia like mye i det norske mobilnettet som i mobilnettet i Sverige. Den norske forankringen vår skal styrkes, og vi skal fortsette å investere kraftig i årene fremover og bygge opp enda mer lokalkunnskap og ekspertise i Norge – på alle områder, sier Foss.