Telenor med nytt butikkonsept

Telenor med nytt butikkonsept

Vil selge avanserte kommunikasjonstjenester til familier.

- Mulighetene innen telekommunikasjoner i dag så mange at flere opplever det som komplisert å holde oversikten. Vi skal vise hvor enkelt det kan være, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarkedet i Telenor.

Konsekvensen er at Telenor har åpnet sine to første butikker for å lære opp og selge avanserte tjenester. Familier med hjemmeværende barn er først og fremst målgruppen for Telenors butikker.

Det er sviktende inntekter i telenettet som får Telenor til å tenke i nye baner. Pris per megabyte data er fallende. IP-tv er derfor et stikkord. I oktober vil Telenor lansere ip-tv på det norske markedet hvor familien kan laste ned film fra et bibliotek når det passer.

Forstår ikke

Telenor kan ikke drive butikk, det har de innsett. De to første avanserte butikkene på Sandvika og Storo drives derfor av Kjedehuset som en franchise.

- Vi har valgt å åpne to butikker med god plassering i to kjøpesentre. Senere vil vi åpne flere. Vi har et anslag på 30 stykker i de fem største byene, sier Tor Ole Karlsen, kjedeleder for Telenorbutikkene i Kjedehuset.

Telenor innser at butikkene er krevende, det er Dag Magne Søyland, administrerende direktør i Kjedehuset enig i. Den strategiske beliggenheten for butikken i Sandvika Storsenter er derfor av betydning for markedsføringen og salget.

Derfor er selgerne godt skolerte. De har bakgrunn fra Telekiosken, men har fått ekstra opplæring for å kunne forklare tjenestetilbudene til familiene. Det skal demonstreres. Det skal vises hvor enkelt det er.

Rimelig pc

Det grunnleggende er internett, fasttelefoni, mobiltelefoni og pc. Asus og Samsung er de to merkene Telenor har kvalifisert. Samsung på grunn av sin avanserte forbrukerteknologi, Asus på grunn av sine nett-pc-er. Åpningstilbudet var 999 kroner for en Asus Eee pc.

- Internett på mobilnettet har tatt av det siste året. Mobilt bredbånd er satt opp på nett-pc-ene. Vi skal ikke ha "dumme devices”, fremholder Svein Henning Kirkeng.

Alle mobiltelefonene på veggen virker. De kan ikke ringe, men alle funksjonene kan prøves før valget. Flere Iphone4 kan prøves. De første kundene fikk et godt tilbud på telefonen.

Uvant teknologi

- Mye av teknologien som er tilgjengelig i dag er ny og uvant for mange og vi vet hvor frustrerende det kan være ikke å få den hjelpen man trenger og forventer, fortsetter Svein Henning Kirkeng.

Den mest avanserte funksjonen er en interaktiv skjerm hvor selgeren kan navigere i et virtuelt hjem med flere rom for å demonstrere hvilke tjenester fra Telenor man kan ha hvor.

Denne løsningen er levert av Screenfood et sveitsisk spesialfirma på digital skilting. De har også bidratt til de to store markedsføringsskjermene i butikkvinduet.

- Kundene skal føle seg trygg på at komplekse hjemmeløsninger vil fungere optimalt når de kommer hjem. Vi skal bry oss om kundene, også etter at kjøpet er gjennomført, fremhever Svein Henning Kirkeng.

Les om: