Telenor og Payex med verdikuponger

Valuecodes skal tilby rabattkuponger, billetter og fordelskort i mobilen.

Publisert Sist oppdatert

Telenor har sammen med Payex etablert selskapet Valuecodes for å satse på det de mener er et nytt digitalt marked for kuponger, gavekort og billetter.

- Etter at markedsføringsloven ble endret i Norge sommeren 2009 har det blitt et økt fokus på kupongmarkedet i Norge, men få aktører har så langt klart å lage effektive løsninger som gir merverdi for bedriftene og kundene, skriver selskapene i en pressemelding.

Suksess i Sverige

Svenskene er på sin side opptatt av kuponger. Der løses det i dag inn digitale kuponger for rundt 60 millioner kroner i året.

I tillegg tilbys svenskene stadig flere fordels- og medlemskort, samtidig som det er økt etterspørsel etter mobile billettløsninger.

Mobilen som skuff

Det nye selskapet skal utvikle et system for håndtering av digitale verdikoder, og tilby bedrifter og forbrukere å samle alle kupongene ett sted - nemlig på mobilen.

- Gjennom etableringen av Valuecodes, sammen med Payex, ønsker vi å skape et effektivt, sikkert og stabilt økosystem for unike verdikoder i Skandinavia. En viktig komponent vil være mobiltelefonen som bærer av disse tjenestene. Her vil Telenor tilføre viktig erfaring og kompetanse, samtidig som Valuecodes bidrar med nyttige tjenester på mobilen for både forbrukere og bedrifter, sier Christian Ursin-Holm, leder for New Business i Telenor og styreleder i Valuecodes i pressemeldingen.

- Det blir spennende å utvikle salgsutløsende verktøy og billetteringstjenester basert på verdikoder i tett dialog med kunder og partnere. Jeg ser et stort potensiale for virksomheter med fokus på forbrukermarkedet", sier administrerende direktør Andreas Gullberg i Valuecodes i den samme meldingen.