Telenor vil varsle - slipper bøter

Telenor vil varsle - slipper bøter

Telenor lover nå å varsle alle sine mobilkunder hvis nedlastingen blir høy i utlandet.

Dermed er det gode sjanser for at Telenor slipper å betale tvangsmulkt på 20 000 kroner dagen fra 1. august.

Det var Post- og teletilsynet som truet med slik straff nylig hvis Telenor ikke greier å tilpasse seg det nye EU-direktivet som trådte i kraft 1. juli og som i praksis krever at mobiltilbyderne må sørge for automatisk sperretjeneste for mobilsurfing i utlandet.

Sent ute

Post- og teletilsynet har kommet med kritikk mot Telenor for å ha ignorert EU-direktivet og ikke sørget for tilpassing til det i tide, til tross for at det har vært kjent i over ett år at et slik direktiv ville komme.

LES OGSÅ:

Telenor får 20 000 kroner i dagsbøter

Da PC World skrev om saken første gang i slutten av juni, svarte Telenor at selskapet ikke ville rekke å implementere automatisk varsling for alle sine kunder før utpå høsten, lenge etter at fristen ville ha gått ut for å innføre slik varsling.

Men nå har altså Telenor greid det likevel, riktignok et par uker på overtid i forhold til EU-direktivet, men i tide til å unngå tvangsmulkt fra Post- og teletilsynet.

Alle blir varslet

- Alle Telenor-, Djuice- og Talkmore-kunder som surfer på mobilen eller bruker mobilt bredbånd i utlandet blir nå automatisk varslet dersom bruken overstiger en gitt beløpsgrense, slik at overraskende høye mobilregninger kan unngås, heter det i en pressemelding som Telenor sendte ut i dag, 14. juli.

LES OGSÅ:

Nå blir du ikke lenger flådd av mobilsurfing i utlandet

For kunder på reise i utlandet vil løsningen Datakontroll Utland automatisk varsle og sperre mot databruk over en gitt beløpsgrense, med mindre kunden selv aktivt ber om at en slik sperre oppheves, sier Telenor i pressemeldingen.

Beløpsgrensen i EU-direktivet er på cirka 50 euro, altså omlag 400 kroner. Varslingen fra Telenor kommer når databruk nærmer seg om lag 500 kroner per måned, eller omlag 400 kroner eksklusive mva for bedriftskunder.

Sperringen gjelder til neste kalendermåned, og hvis kunden selv ønsker å fortsette databruken utover beløpsgrensen, må kunden selv aktivt melde fra. Hvis ikke, blir databruk i utlandet sperret.

Hele verden

Telenor understreker at selskapet har innført slik varsling også for kunder som besøker land utenfor EU/EØS-området, selv om det ikke finnes noen regler for automatisk sperring utenfor EU/EØS. Hensikten er å skåne kundene for overraskende høye mobilregninger, heter det.

Telenor hadde per 1. juli tilrettelagt varslingstjenesten Datakontroll Utland, som i første versjon krevde at kunden selv måtte sende en SMS eller ringe til Telenors kundeservice for å aktivere løsningen. Post- og teletilsynet mente at dette ikke var tilfredsstillende i henhold til EU-forordningen og krevd endring innen 1. august.

LES OGSÅ:

Endelig Mobil Bredbånd Total fra Telenor

- Telenor har tatt dette til etterretning og har derfor nå forbedret løsningen slik at den er helt i henhold til EU-forordningen, heter det i pressemeldingen fra Telenor.

- Føle seg trygge

- Vi er glad for å ha fått på plass løsningen i henhold til alle EU-krav. Med denne løsningen kan alle Telenor-, Djuice- og Talkmore-kunder, også de med kontantkort, føle seg trygge ved bruk av mobile datatjenester i utlandet, uten å være redd for overraskende høye regninger når de kommer hjem, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge.

Les om: