TEST: BlackBerry Bold 9000 - Avansert bedriftsmobil

Blackberry Bold 9000 er en avansert bedrifstmobil med gode administrasjonsmuligheter.

Publisert Sist oppdatert

BlackBerry Bold 9000 skiller seg ut i forhold til andre telefoner på markedet, ettersom den krever at du kobler deg opp mot en spesiell BlackBerry-server som sørger for kryptering og komprimering av alle data som overføres til og fra telefonen. Det gir også lavere datakostnader. Det finnes riktignok nå mulighet for å bruke telefonen uten bedriftsløsningen BlackBerry Enterprise Server. Løsningen heter «BlackBerry Internet Service» og er beregnet på privatpersoner og småbedrifter som ikke ønsker egen server. For å få tilgang til alle funksjonene i telefonen, må du ha et spesielt mobilabonnement fra Trigcom (bruker NetComs nett).

Bedriftsløsningen støtter e-postløsningene Exchange, Lotus Domino og Novell GroupWise. Du behøver ikke gjøre noen endringer i den eksisterende e-postløsningen, men kun installere BlackBerry-programvaren på en server og velge hvilke e-postbrukere som skal ha tilgang til BlackBerry-telefoner.

Praktisk bruk

Telefonen har et fullt qwerty-tastatur nedenfor skjermen. Tastaturet mangler norske tegn, og det er litt tungvint å få frem norske tegn når du skriver. Ved å installere en spesiell ordliste kan du imidlertid skrive norske tegn raskere ved å taste ae, oe og aa, og automatisk få dette erstattet med Æ, Ø og Å.

Telefonen har ikke touchskjerm. I stedet bruker du en styrekule til å navigere i menyene. Vi synes menyene virker litt gammeldagse og lite oversiktlige, og telefonen har så mange muligheter at det er fort gjort å gå seg vill i menyene.

256-bits AES-kryptering gjør BlackBerry til en svært sikker løsning, og telefonen har også omfattende administrasjonsmuligheter som vi tror enhver it-sjef vil sette pris på. Du kan definere hva brukeren skal få lov til, og hvis telefonen skulle bli borte kan den fjernslettes.

I tillegg til bedriftens e-post kan telefonen benyttes mot for eksempel en privat Gmail-konto, forutsatt at du kjøper BlackBerry Internet Service som tilleggstjeneste. Vi testet med både «bedrifts-e-post» via en BlackBerry-server og med Gmail, og det fungerte veldig bra. Vi satte også opp Google Sync for BlackBerry, og fikk da synkronisert både kalendere og kontaktregister fra Gmail. I det store og hele fungerer alle «jobbrelaterte» funksjoner som e-post, kalender, kontakthåndtering, samt visning og redigering av dokumenter i ulike formater (for eksempel PowerPoint eller Word) veldig godt på denne telefonen.

Telefonen er kjapp, og håndterer multitasking godt. Den har ellers det meste man venter av en moderne telefon, som wlan og gps. Det innebygde kameraet er ok, men har en oppløsning på bare to megapiksler. Når det gjelder underholdningsfunksjoner som musikk, video og bilder, fungerer dette ganske godt – og en 3,5-millimeterskontakt gjør at du kan bruke vanlige hodetelefoner.

Selv om det mangler noe på brukervennlighet som gjør at Bold 9000 ikke får toppscore, passer BlackBerry-løsningen godt for bedrifter som ønsker høy sikkerhet, gode administrasjonsmuligheter og lavere telefonikostnader.

Les også test av:

TEST: Sony Ericsson Xperia X2 - Sony Ericssons nye toppmodell skuffer
TEST: Nokia N900 - En pc i lommen
TEST: Nokia N86 8MP - Nokias beste kameramobil
TEST: Nokia N97 - Nokias råeste