Totalrenovering for Finn.no

At snart halvparten av brukerne er mobile, ga et behov for oppussing av både løsning og tankegang.

Publisert Sist oppdatert

- Dette er kanskje den viktigste lanseringen vi har hatt på Finn siden lanseringen av Finn.no, sier administrerende Finn-direktør Christain Printzell Halvorsen.

Mandag kommer har selskapet premiere på en totalrenovert løsning for mobile plattformer. Løsningen og det meste som ligger bakenfor det brukerne ser, har fått en kraftig oppgradering. Til og med programmeringssnittet, det såkalte API-et, er satt sammen på nytt.

Årsaken er at brukernes mønster er i en voldsom endring. Folk lar desktop være desktop og bruker i stedet stadig mer mobile plattformer som telefon og nettbrett - særlig telefon.

Snart krysses en magisk grense, der det er like mange brukere på mobil som desktop i Finns statistikk. Det er spådd å skje til påske neste år.

Deretter vil det øke på med mobil bruk, forventes det.

Mobil, mobil, mobil

Noen steder er grensen allerede nådd. Blant dem som kikker på båter, er flertallet på mobile plattformer.

- Vi har aldri opplevd en endring i forbrukerverden som går så raskt som den vi ser nå, sier Halvorsen.

Derfor har de bestemt seg for å tenke nytt, starte med blanke ark. Nå skal de tenke mobil først. I stedet for å ta utgangspunkt i ordinær webdesign og så krympe nedover mot de minste mobiltelefonskjermene, skal Finn tenke motsatt. De skal starte på de minste mobilskjermene, og så skalere brukeropplevelsen oppover, etter hvert som skjermstørrelsen øker på.

Det ligger tre hovedprinsipper bak. For det første skal løsningen være lynrask. Du skal kunne lete etter sofaer som gis bort de to minuttene du venter på trikken. For det andre skal det være sømløst. Du skal kunne begynne å sjekke ut ting på mobiltelefonen, og så gå over til nettbrettet uten å måtte løfte spesielt mange fingre. For det tredje skal det være personlig. Relevante annonser skal leveres til deg automatisk.

Hopper hver høytid

Leder for Finn Labs, Erlend Schei, gir et mer konkret bilde av hvor voldsom utviklingen har vært. I 2010 var én prosent av trafikken fra nettbrett og mobil. Da fjoråret ble oppsummert var hvert tredje besøk fra mobile plattformer. På den åttende måneden i 2013 er man oppe i 41 prosent.

- Bruken fra mobile plattformer vokser mer enn ett prosentpoeng i måneden, forklarer han.

Scheie tror 1. juledag blir første enkeltdag der mobiltrafikken overgår den stasjonære trafikken på Finn. Det er ikke uten grunn. Finn erfarer at det skjer et markant hopp i retning av mobil konsumering hver gang det er høytid. Og brukerne som kaster seg på mobiltoget blir værende.

Interessant er det også å se at nettbrett omtrent har flatet ut. Det er mobiltelefonen som er den store driveren. Desktop vaker på 15 prosent, mobil ligger på 26. En annen interessant trend hos Finn, er at Apple dominerer statistikken. Tre av fire nye besøk er Ios-basert, og slik har det vært lenge. På nettbrett er én av ti besøkende Ipad-brukere. Den lille 10-prosenteren ekstra er Android.

Det er ikke bare sånn at mobiltrafikken spiser opp desktopstatistikken. Mobiltrafikken øker tilsvarende dekstopbruken - og mere til. Så sammenlagt får Finn samtidig økning i den totale brukermassen.

- Vi vokser totalt sett, selv om desktop faller. Det er ikke i noe særlig grad kannibalisering, men rett og slett trafikk på toppen, sier Schei.

Begynner i det små

Produktdirektør for brukeropplevelse og mobil, Dag Olav Norem, har null tro på dommedagsspådommer om hva folk gidder og ikke gidder på mobiltelefon. Hvorfor surfe på mobilen i stua når pc-en står i samme rom, sa folk. Så gikk det litt tid. Gidder ikke dra bort til pc-en, jeg sitter jo i sofaen, sa folk.

- Folk vil gjøre akkurat de samme tingene på mobiltelefon, bare det er brukervennlig nok, sier Norem.

Derfor designes det for mobil først. Ikke fordi det er et mål i seg selv, men fordi det er et virkemiddel. Den beste måten å jobbe på, i Finns mening.

- Det er lettere og mer effektivt å begynne på små skjermer og så ekspandere, sier han.

Derfor har Finn endret i stor stil, med blant annet mye omskriving av bakenforliggende systemer.

- Det er en pågående prosess. Vi har kommet et stykke, som vi markerer med en milepæl på mandag, sier Norem, og viser til Finn-premieren.

Gira på rød Porsche

App-sjef Arnstein Teigene demonstrerer de nye appene for det oppmøtte pressekorpset av teknologijournalister. Forskjellen på nettbrett og mobil, er at på mobil trekker du søksmenyen frem fra siden. På nettbrett ligger menyen fast på siden.

Han understreker at appene er laget i et «native» tankesett, altså at appen er kodet spesifikt for Ios eller Android, dernest spesifikt for Iphone eller Ipad, med utnytting av de funksjonene man da får tilgang til.

- Vi så et rom for forbedring i mobilversjonen, slik som hastighet. Det er håndtert på to måter. Det ene er via teknisk raskhet, det andre ligger i navigasjonen, sier han.

Teknisk handler det blant annet om å hente så lite data som mulig, men samtidig å være så forutseende som mulig med hensyn til hva slags data som skal hentes. Ser du på mer enn to bilder av et hus, er det for eksempel en rimelig stor sjanse for at du kommer til å se på flere. Da er det bare for appen å laste ned i bakgrunnen. «Lazy loading» er et teknisk stikkord. Dessuten er bildene komprimert så mye som mulig uten at kvalitetstapet er for voldsomt.

- Det er viktig med en balanse. Folk drives veldig mye av bildet når de klikker på ting, fremhever Teigene.

Han søker opp Porsche 911, en bil han gjerne skulle hatt. Resultatene vises kjapt. Så spesifiserer han at kun fargene sort og rød er interessant. I det han har huket av fargene, er de oppdaterte søkeresultatene allerede på plass.

- Det skal føles så godt som umiddelbart. Vi har endret «stacken» ganske lagt nedover for å tilrettelegge for dette, det har vært en stor teknisk operasjon, sier Teigene.

Nesten det eneste som er uendret, er kjernedatabasen.

Jobber med videreutvikling

- Hvor går veien videre, på kort sikt, og - la oss si - tre år frem i tid?

- I første omgang er det mer igjen vi trenger å gjøre i å skape en multikanalopplevelse, blant annet i appen for å legge inn annonser på torget. Det som er bra med den, er at den utnytter styrken i telefonen, at telefonen har kamera og er portabel. Det som er svakheten er i det øyeblikket du begynner på en annonse og tar det bilde, så blir det vanskelig å fortsette annonseopprettelsen på for eksempel desktop, du blir nesten tvunget til å gjøre den ferdig på mobiltelefonen. Det er en barriere. Du bør jo kunne plukke opp annonsen igjen og skrive ferdig på for eksempel nettbrettet, sier Teigene.

Det krever en del tekniske endringer før det blir en realitet, forklarer han. Men målet er altså at hele Finn skal bli en sømløs opplevelse, uavhengig av plattformen du har for hånden der og da.

- Først skal vi få kjernefunksjonaliteten til å fungere bra. Etter det kan vi tenke mer på hvilke problemer vi kan løse for brukerne, for eksempel transaksjoner mellom kjøper og selger, som vi jobber med, men ikke helt vet når kommer ennå. En konkret ting som ikke er så langt unna, er å utbedre kommunikasjonsløsningen mellom kjøper og selger.