Trykkfølsom bransje

Trykkfølsom bransje

Iphone, Android og fastpris kjennetegner mobilåret 2008. Til neste år tar mobil datatrafikk av for alvor, mener eksperter.

Administrerende direktør Tore Aarønæs i analyseselskapet Norsk Telecom mener det er to viktige ting å trekke frem i året som snart avsluttes.

-- For det første har mobilt bredbånd begynt å ta av. Det mobile bredbåndsnettet er nå tilstrekkelig for at folk begynner å bruke det. Dette muliggjorde også, trend nummer to, som er Iphone og etter hvert tilsvarende dingser fra andre produsenter, sier Aarønæs.

Teleanalytikeren mener Iphone representerer et kvantesprang når det gjelder brukervennlighet.

-- Hadde vi ikke hatt Iphone, så hadde ikke markedet for mobilt bredbåndsbruk tatt av fremover, mener han.

-- Hvor mange Iphone-brukere tror du det er i Norge?

-- Det tør jeg ikke si. Verken Netcom eller Apple vil si noe. Tallet er mindre enn medieomtalen skulle tilsi. Men alle de store produsentene hiver seg likevel på Iphone-bølgen i tilfelle det blir en suksess.

Aarønæs vil ikke estimere hvor lang tid det tar før "alle" har internett i lomma, og faktisk fra en mobiltelefon bruker nettet aktivt. Men han tror utviklingen vil gå raskt.

-- Det er imidlertid alltid en del som ikke forstår poenget. Det er fortsatt mange som i dag ikke ser behovet for fast bredbånd, og da er de langt unna å se behovet for mobilt bredbånd. Mange savner informasjon om hva de egentlig kan bruke båndbredden til. Kanskje er det ungdommen som vil drive markedet fremover på mobilt innhold, sier han.

Konvergensen kommer

Administrerende direktør Asgeir Myhre i analyse- og konsulentselskapet Teleplan mener den viktigste trenden i mobilåret 2008 i Norge er abonnementer med fastpris. Globalt mener han Apples og Googles inntog på mobilmarkedet med henholdsvis Iphone og Android var det mest spennende.

I likhet med Tore Aarønæs mener også Myhre at mobiltelefonprodusentene jobber, enten de innrømmer det eller ikke, med å kopiere deler av iPhones brukergrensesnitt til sine fremtidige modeller.

-- Konvergens mellom tele- og data har gjort et kjempehopp, og nå gir det mening å snakke om terminaler i stedet for telefoner. Nordmenn som venter på noe eller kjeder seg, drar ofte frem mobilen sin. For mange Iphone-brukere er det like naturlig å se på Youtube, som å sende en sms til venner mens de venter på bussen, påpeker Asgeir Myhre.

Han mener likevel at man ikke kan si at 2008 var året håndholdt mobildatatrafikk tok av.

-- Men jeg tror bestemt at 2009 blir det, sier han.

-- Hvorfor brukes mobilterminalen såpass lite til datatrafikk? Hvordan ser du dette vil utvikle seg?

-- Operatørenes prisplaner har vært veldig uoversiktlige, slik at brukerne har fryktet for kostnadene. Det er nok av historier om folk som har betalt hundrelapper for å se VG-nett på mobilen fra hotellsenga. Dette er i rask bedring med maks takst per dag, fastprisløsninger og fortsatt regulering av roamingtakstene, sier Myhre.

Han legger til at terminalene langt fra har vært gode nok verken på skjerm, lagringsplass, grafikkhåndtering eller brukergrensensitt. Men at dette endrer seg ved at Apple har satt standarden og de andre aktørene som raskt kommer etter.

Hemmelige Iphone-tall

Informasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom forteller at interessen for Iphone har vært formidabel siden lanseringen i Norge 11. juli. Men han kan ikke fortelle hvor mange telefoner som er solgt.

-- Vi får ikke lov av Apple å fortelle antall solgte telefoner, men vi er svært fornøyde. Og bare noen minutter etter lanseringen var vi tomme for telefoner - heldigvis har etterspørselen stabilisert seg, sier Vederhus.

Han tror også at lanseringen av Iphone har endret markedet for mobiltelefoner og at alle de store produsentene kommer med lignende telefoner neste år. Det betyr ifølge Vederhus mer lønnsom datatrafikken for teleopertatørene.

For det er nemlig slik at Iphone-brukere ikke er som andre mobilbrukere. Mens de med mobilmerker som Nokia, Sony Ericsson, HTC og de andre laster ned mellom tre til fire MB med data i løpet av en måned, laster Iphone-kundene ned hele 100 MB.

-- Selv om vi subsidierer telefonene ganske mye og en del har fastpris-abonnement, er de lønnsomme kunder. Det viktigste er likevel den endringen av vanene Iphone har skapt med mer internettbruk og dermed økt datatrafikk.

SMS og tale representerer de klart viktigste inntekts-strømmene, men Vederhus ser en endring fremover.

-- Når de andre merkene nå kommer etter, vil vi allerede i løpet av neste år se at datatrafikk blir en svært viktig og stadig viktigere del av mobiloperatørenes inntekter, sier Vederhus.

Les om: