Ventelo stenger for Nutel

Ventelo stenger for Nutel

Nutel har oppfordret kundene å finne en annen teleoperatør. Mandag stenges selskapets nettilgang.

Tidligere denne uken sendte Ventelo, som leverer nettjenester til det lille mobilselskapet Nutel, ut en melding til Nutel-kundene at selskapet stenger nettet på grunn av manglende betaling. Nutel på sin side sendte ut en melding om at dette var en feil av Ventelo. Men i går kveld kapitulerte selskapet, og opplyste kundene om at de må finne seg en annen operatør.

" Kjære kunde! Vi anbefaler deg å finne en annen operatør, da Ventelo har varslet at dit abonnement sperres mandag."

Men selskapet har ikke gitt opp håpet at de kan overleve, og ønsker at kundene finner en "midlertidig" annen operatør.

"Vi arbeider for å finne en løsning slik at du kan fortsette å få Norges beste fastpriser. Når vi har funnet en slik løsning ønsker vi deg velkommen tilbake. MvH Nutel AS".

- Veldig komplisert

- Ja, det stemmer, vi har gitt beskjed til våre kunder, og har anbefalt dem om å finne en annen operatør midlertidig, sier Siri Wormdahl, informasjonssjef i selskapet, til Computerworld.

Ifølge Wormdahl er Nutel i samtaler med både med operatører og investorer, og hun har fortsatt tro på en løsning.

- Dette er veldig komplisert, og det er litt spesielt det Ventelo gjorde, sier Wormdahl.

Hun understreker at det bare er en liten del av kundene til Nutel som har forhåndsbetalt halvårs- og helårsabonnement. Wormdahl kan ikke garantere at de kundene ikke taper en del av pengene sine.

- Det vi gjør nå er å sikre kundene våre og oppfyller våre økonomiske forpliktelser. Når det gjelder de som har betalt på forskudd må vi gjøre opp, men jeg kan ikke si hvordan det blir før vi er ferdige med forhandlingene, sier hun.

Manglende betaling

Sjefen i Ventelo er soleklar i sin uttalelse om at konflikten utelukkende skyldes manglende betaling fra Nutel sin side.

- Dette er en veldig kjedelig situasjon. Bakgrunnen er at Nutel ikke betaler for den tjenesten vi leverer, og da ønsker vi ikke å fortsette med å levere denne tjenesten til dem. Det har vært en lang dialog for å finne frem til en løsning, sier Thor-André Svendsen.

Han mener at Ventelo måtte opplyse kundene en god stund i forkant om hva kommer til å skje.

- Dette er i samsvar med regelverket til Post- og teletilsynet, vi følger prosedyren om å gi beskjed til kundene minst en uke i forkant. Det har vi gjort.

Svendsen utelukker ikke videre samarbeid med Nutel, hvis selskapet skulle finne frem til penger å betale regningene med, men samtidig utelukker han ikke at saken kan fortsette i retten.

- Vi har et utstående krav hos Nutel. Skulle selskapet ikke betale, må vi se på hvordan dette videreføres.

Les om: