- Vi lurer ikke kundene

- Vi lurer ikke kundene

Telenor og Netcom reagerer på at PT kaller subsidierte telefoner for lureri. - Det synes jeg er veldig sterkt, sier Øyvind Vederhus i Netcom.

I går gikk Post- og teletilsynet (PT) enda en gang hardt ut mot salg av subsidierte mobiltelefoner. Ifølge PT er det i de aller fleste tilfeller billigere å kjøpe en mobil til fullpris, uten binding til dyre abonnement.

- At en billig telefon kan bli en dyr investering, gjelder for alle de undersøkte abonnementene, uavhengig av teleselskap. Vi oppfatter dette som en generell tendens i markedet og det har lite med enkeltselskaper å gjøre, sier Elisabeth Aarsæther, informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet.

PTs prissammenlikninger er basert på mobilbruk hos en vanlig forbruker.

LES OGSÅ: Teleselskapene lurer deg!

- Ikke la deg lure

I pressemeldingen oppfordrer PT kundene til å være mer kritiske og skriver blant annet "Ikke la deg lure". At teleoperatørenes tilbud på billige mobiler betegnes som lureri, er noe selskapene selv ikke kjenner seg igjen i.

- Jeg syns dette er et kraftig ord å bruke, det må PT selv stå for. Jeg mener lureri er en feil betegnelse. Dette er å gi kundene flere muligheter, sier Øyvind Vederhus, informasjonssjef i Netcom til Computerworld.

Vederhus mener at én-krones-mobiler er et fint tilbud for kunder som ikke har råd til en dyr telefon, men heller fordele kostnadene over lengre tid.

- Jeg tror dette er et tilbud nordmenn setter stor pris på. Vi skifter mobiltelefoner som ingen andre i verden. For mange er slike pakkeløsninger bra. Vi opplyser alltid samlet pris på telefon og abonnement i bindingstiden, det er tydelig for kundene våre, sier Vederhus.

Kundeservice

Også Telenor er uenig i måten PT fremstiller virkeligheten på. Informasjonssjef Elisabeth Evjen viser til en nordisk undersøkelse som konkluderer med at nordmenn skifter telefon gjennomsnittlig hver 22. måned. Nordmenn ønsker altså å bytte telefon ofte.

- Kunden ønsker å kjøpe billige telefoner, og prioriteter avbetalingsordninger selv om kontantkjøp kan være rimeligere. Vi vet at veldig mange kunder er opptatt av å få muligheten til å skaffe seg en god telefon uten høye inngangsbarrierer, sier hun.

Evjen viser også til at mobilene som er brukt i PTs prissammenligning ikke er kjøpt hos teleoperatøren selv. Det medfører ifølge Telenor ekstra problemer med oppsettet. I tillegg vil kunden gå glipp av kundeservicen hos teleoperatøren.

- Telenor ønsker å selge telefoner som er satt opp i forhold til tjenester som wap. Det gir en bedre opplevelse for kunden i forhold til å handle en telefon uten disse innstillingene på nettet, samt at det er enklere for operatøren å yte god service dersom problemer skal oppstå, sier hun.

Både Netcom og Telenor opplyser at de ikke har noen planer om å trappe ned, eller endre tilbudet på, salg av subsidierte telefoner.

Mobilitet