Vil knuse Symbian

Vil knuse Symbian

Microsoft har gitt seg selv et salgsmål fra helvete og satser på 40 prosent av markedet for smarttelefoner.

En talsmann for Microsoft, Eddie Wu, sier at selskapet ønsker å ta 40 prosent av markedet for smarttelefoner med operativsystemet Windows Mobile innen 2012.

Målet kan mildt sagt anses som tøft, siden Microsoft i dag har bare en beskjeden andel i dette segmentet. Selskapet har kraftig konkurranse fra en rekke aktører. Symbian, som brukes av Nokia, Apples Iphone, Blackberry-løsningen fra RIM og nykommeren Google med sin Android-platform står alle i kø for å gjøre livet veldig vanskelig for Microsofts ambisjoner.

Det hele ser såpass utrolig ut at magasinet Techworld omtaler satsingen som et "salgsmål fra helvete".

Iphone-killer

Microsofts Windows Mobile OS solgte ifølge selskapets egne tall rundt 11 millioner i finansåret 2007. For 2008, som i Microsofts tilfelle avsluttes 30. juni, vil tallet komme nærmere 20 millioner, sier Wu, som leder Microsofts OEM Embedded Devices i Asia, ifølge Techworld.

For å dra opp salget vil Microsoft ifølge Wu lene seg tungt på Touch Diamond, en smarttelefon fra HTC, som produserer størstedelen av Microsoft-baserte håndholdte enheter. De to selskapene har tidlig inngått en avtale om samarbeid, og Diamond-modellen er en 3G-basert smarttelefon med touch-skjerm som ble lansert som "Iphone-killer".

Ifølge analyseselskapet Canalys ble det i fjor solgt 118 millioner smarte telefoner. Av disse bruker 67 prosent Symbian, mens Microsoft har en markedsandel på 13 prosent. RIM har med sin Blackberry 10 prosent av markedet.

Les om: