KUNNSKAP ER VAKKERT: Informasjonsdesigner og forfatter David McCandless signerer sin bok «Knowledge is Beautiful». Han tror visualisering er nødvendig for at vi skal forstå de store datamengdene rundt oss.

Vil lære kundene å skrive ut mindre

DÜSSELDORF: Canon lanserer ny strategi og vil bevisstgjøre kundene om informasjonshåndtering. Bildet av Canon som først og fremst stor skriverprodusent, vil nå endre seg.

– Informasjonshåndtering – «Information Management» – er den raskest voksende businessen i Europa med en vekst på 40 prosent i året. Vi vil hjelpe våre kunder til å finne strategiske løsninger basert på programvare som vil øke verdien av kundenes maskinvareinvesteringer.

Dette sier Graham Page, lederen for Canons Information Management-avdeling i Europa, til PC World.

INFORMASJONSADMINISTRASJON: Erik Mikalsen (til venstre) fra Canon Norge og Graham Page fra Canon Europe vil hjelpe kundene å håndtere informasjonflommen mer effektivt. (Foto: Toralv Østvang)

Vi møtte ham da Canon samlet 500 ledere fra selskaper innen markedsføring, it og finans i Düsseldorf til en konferanse om morgendagens informasjonshåndtering.

Paradoks

– Er det ikke et paradoks at dere som en av de store produsentene av skrivere og multifunksjonsmaskiner til bedrifter og forvaltning nå går ut og oppfordrer kundene deres til å redusere utskriftsmengden?

– For 20 år siden snakket vi om det papirløse kontor, som skulle bli fremtiden. Vi vet jo nå at utskriftsmengden isteden har økt. Men det vi kanskje ikke tenker på, er at den digitale informasjonsmengden har økt veldig mye mer. Andelen av papir som brukes til å behandle denne informasjonsmengden, øker altså ikke. Det er programvaremarkedet som må håndtere mesteparten av denne informasjonsmengden. Canon har tradisjonelt ikke vært i programvaremarkedet, men det er vi nødt til å være nå.

– Betyr det er at dere begynner å møte andre konkurrentere nå enn de andre skriverprodusentene, som dere har pleid å møte i alle år?

– Det avhenger av løsningene vi går inn i markedet med. For eksempel er Purchase-to-Pay-markedet – P2P Automation – en helt ny plattform for oss, men som kundene allerede nå melder om raske og helt problemfrie installasjoner av. Hvilke konkurrenter vi møter nå, varierer mye fra land til land. I noen tilfeller møter vi noen av våre tradisjonelle konkurrenter som også har begitt seg inn i konkurransen med programvarefirmaene, i andre tilfeller møter vi helt nye konkurrenter.

Mer papirløst miljø

– Men tror du vi er på vei mot et mer papirløst miljø?

– Jeg tror ikke vi vil se det papirløse kontor i min levetid, i hvert fall. På den andre siden kommer det nå inn i arbeidslivet en ny generasjon som er vokst opp med sosiale medier og andre digitale, papirløse aktiviteter. Disse vil nok påvirke utviklingen. Men hvor lang tid det vil ta, vet jeg ikke.

– Hva vil Canons rolle være i dette bildet?

– Canons rolle vil i stor grad være å fungere som systemintegrator. Selv om vår programvaredivisjon fortsatt er liten sammenlignet med våre hardware-avdelinger, er Canons fordel at vi har et velkjent merkenavn, at vi har en stor kundebase og at vi har en velfungerende kanal inn i markedet.

Canons norgessjef Erik Mikalsen deltok i samtalen og tilføyde at Canon i disse dager rekrutterer en rekke nye medarbeidere med nettopp den kompetansen som selskapet trenger for de omstillingene som markedet nå krever.

– Data er vakkert

Det globale volumet av forretningsdata øker nå med 56 prosent i året og fordobles hver 18. måned.

For å øke forståelsen for de store datamengdene overlot Canon åpningstalen til den britiske informasjonsdesigneren, it-journalisten og forfatteren David McCandless. Han har gitt ut boka «Knowledge is beautiful», der håndtegnet infografikk visualiserer store datamengder og gir betrakteren en ny forståelse av hva som skjuler seg bak store tall. Boka er en oppfølger til boka «Information is Beautiful».

Ny Canon-posisjonering

Dette satte dagsorden, der budskapet fra Canon var at selskapet nå har posisjonert seg som en leverandør av løsninger som tar seg av all informasjonsadministrasjonen i en bedrift, fra administrasjon av inn-data via dataprosessering til distribusjon av data-drevne dokumenter til de rette mottakerne.

Vel å merke ikke bare på papir. I denne delingsøkonomien spiller for eksempel smarttelefoner og nettbrett en stadig større rolle.

Canon demonstrerte det ved å låne ut iPad mini-er til alle konferansedeltakerne, som deltok interaktivt under hele konferansen med å svare på spørreundersøkelser, delta i avstemninger, sende inn spørsmål og evaluere foredragene og demonstrasjonene.

Og hvordan evaluerte konferansedeltakerne arrangementet? Flere av de norske deltakerne vi snakket med, sa det var spennende trender de fikk høre om. Om Canons omstillingssignaler sa en av dem at konferansen kanskje viste mer om hvor Canon var på vei enn hvor selskapet faktisk står i dag, men at det uansett er en spennende utvikling.